Jak skutecznie współpracować z agencją marketingową?
- Usługa, czy efekt - po co przychodzisz do agencji marketingowej?
- Brief: wymagany przez agencje, nielubiany przez Klientów - wart każdej sekundy, którą na niego poświęcisz!
- Przygotuj się na więcej pracy
- Podziel kompetencje i ustal granice
- Korzystaj z zasobów agencji
- Czytaj raporty lub poproś o ich omówienie
- Komunikacja i zrozumienie
Zastanawiasz się jak wygląda współpraca z agencją reklamową? Chciałbyś rozpocząć wspólne działanie? Zapraszamy do lektury.
Agencje reklamowe w swojej współpracy z Klientami niestety nie są bezobsługowe. Wręcz przeciwnie - będą wymagać od Ciebie sporo zaangażowania. Jeśli spodziewasz się, że po podpisaniu umowy cały proces przejdzie na autopilota, to możesz się niemiło rozczarować. Co warto wiedzieć? Jakich zasad przestrzegać, by współpraca z agencją marketingową przebiegała płynnie i przynosiła wymierne rezultaty?
Usługa, czy efekt - po co przychodzisz do agencji marketingowej?
To bardzo ważne, żeby już na etapie zapytania ofertowego wiedzieć, jaki efekt ma osiągać agencja. Posłużmy się przykładem, czy przychodząc po usługę pozycjonowania, tak naprawdę zależy Ci na:
-
wysokich pozycjach fraz i widoczności?
-
ruchu organicznym?
-
sprzedaży ze źródła Google organic?
Właściwe określenie celu ma wpływ na strategię działania zespołu oraz kształt raportów. Bądź jednak rozsądny - jeśli zaczynasz od zera z nowym sklepem internetowym, który do tej pory nie generował konwersji, nie spodziewaj się, że kampania jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki błyskawicznie wywinduje sprzedaż.
Pamiętaj, że jeśli zależy Ci na realizacji celów i wskaźników marketingowych, agencja chętnie służy pomocą i doświadczeniem, jednak tam gdzie rozpoczynają się cele biznesowe, ważna będzie Twoja wiedza, pomysł i zaangażowanie. Chcesz zwiększyć zysk? Przedstaw agencji Twój sposób na biznes i szczegóły, np. określając, jak duża jest marża na produktach. Bez tego trudno będzie osiągnąć interesujący Cię efekt.
Brief: wymagany przez agencje, nielubiany przez Klientów - wart każdej sekundy, którą na niego poświęcisz!
Brief - czasem w postaci dokumentu do uzupełnienia, czasem w formie rozmowy z doradcą. Zwykle jest traktowany przez klientów jako zło konieczne, potrzebne do otrzymania oferty i cennika. Tymczasem brief jest narzędziem, które służy głównie Klientowi, a dopiero w drugiej kolejności agencji. Faktem jest, że wszystkie firmy świadczące usługi marketingowe proszą o jego wypełnienie, by na jego podstawie zdefiniować Twoje potrzeby, doświadczenia i oczekiwania, oraz by przygotować właściwą ofertę.
Dla Klienta brief jest jednak świetną okazją do zastanowienia się nad strategią, elementami analizy SWOT, konkurencją, oczekiwaniami, celami, stanem obecnym biznesu i przyszłością marki. Rzetelne odrobienie tego zadania domowego już na starcie powinno przynieść Ci konkretną wartość.
Porozmawiajmy o skutecznych rozwiązaniach marketingowych dla Twojej firmy
Przygotuj się na więcej pracy
Spodziewasz się, że po nawiązaniu współpracy z agencją reklamową odpadnie Ci sporo pracy? Jeśli do tej pory robiłeś wszystko samodzielnie, to masz rację. Jeśli jednak planujesz oddać firmie część zadań, a część rozwijać w ramach własnego działu marketingu, przygotuj się na dodatkowe obowiązki. Agencja będzie często dostarczać Ci zadania w postaci:
-
materiałów przekazywanych do akceptacji,
-
analiz,
-
audytów,
-
raportów,
-
rozmów telefonicznych i telekonferencji.
We współpracy agencyjnej sprawdza się stare przysłowie “pańskie oko konia tuczy”, więc pamiętaj - im większe będzie Twoje zaangażowanie, tym lepsze efekty osiągniesz.
Podziel kompetencje i ustal granice
Już na początku zastanów się, co chcesz robić w ramach swojego zespołu, a co oddać agencji i jasno to określ. Wzajemne wchodzenie sobie w kompetencje rodzi nieporozumienia i przyczynia się do marnowania czasu. Jeśli wszyscy będą wywiązywać się ze swoich działań, to cała machina sprawnie ruszy do przodu. Pamiętaj też, że rolą agencji jest świadczenie usług, takich jak np. pozycjonowanie, reklama, social media czy e-mail marketing. Niewiele podmiotów podejmuje się wchodzenia w biznes Klienta, układania procesów handlowych czy projektowania produktu - to zadanie dedykowanych firm. Jeśli więc przychodzisz po wsparcie, najprawdopodobniej otrzymasz strategię promocji, a nie złoty przepis na biznes, który zawojuje świat.
Korzystaj z zasobów agencji
Dlaczego wybrałeś agencję, a nie freelancera? Zrobiłeś to, ponieważ postawiłeś na doświadczenie i wiedzę kilkunastu/kilkudziesięciu osób, a nie jednostki wyspecjalizowanej w jednym konkretnym narzędziu. Za koordynatorem, z którym zwykle się kontaktujesz, stoją specjaliści od kampanii reklamowych, analitycy, pozycjonerzy, stratedzy, graficy, copywriterzy, specjaliści od mediów społecznościowych, e-mail marketingu czy marketing automation.
Prosząc o pomoc i doradztwo swojego koordynatora, otrzymasz wsparcie od całego zespołu - jego doświadczenie płynące z praktyki prowadzenia innych projektów.
Czytaj raporty lub poproś o ich omówienie
Agencja dostarcza raporty, żebyś miał kontrolę nad projektem oraz świadomość, że ludzie pracują nad Twoją marką. Miesięczny raport jest również świetną okazją, by omówić postępy, plany rozwoju, a także żeby rozwiać wszelkie wątpliwości. Jeśli nie widzisz wartości płynącej z raportów, nie wahaj się zadawać pytań. Może wystarczą dodatkowe wyjaśnienia, a może warto zmienić formę raportowania na taką, która będzie bardziej odpowiadała celom i strategii rozwoju Twojej marki.
Komunikacja i zrozumienie
Dobra komunikacja to płynna współpraca. Zgłaszaj koordynatorowi to, co Ci się podoba, a co nie. Być może nadejdzie moment, że poczujesz ze strony agencji zbyt mało zaangażowania, lub przeciwnie - zbyt dużą presję. Obie sytuacje na dłuższą metę rodzą frustrację i stres. Nie pozwól, by tego typu emocje przesłaniały Ci cel.
Pamiętaj, że agencja rozwija się i rośnie razem z Tobą, gracie więc do jednej bramki. Po stronie Klienta zwykle jest jednak jedna, dwie, trzy firmy współpracujące i wewnętrzny dział marketingu, a agencje miewają kilkunastu, kilkudziesięciu Klientów jednocześnie.
Naszym zdaniem współpraca z agencją reklamową powinna być doświadczeniem wartym zapamiętania i polecenia. Wierzymy w osobiste relacje, dlatego nasi partnerzy zwykle przez cały okres współpracy są obsługiwani przez jednego koordynatora, który angażuje się w proces i poznaje biznes Klienta od podszewki.
Rady, które opisaliśmy powyżej mają zastosowanie przede wszystkim na początku współpracy, gdy obie strony wzajemnie się docierają i uczą. Mamy nadzieję, że dzięki nim współpraca agencyjna będzie prostsza, a także stanie się lepszym, przyjemniejszym i bardziej wartościowym doświadczeniem dla biznesu i dla samego Klienta. Jesteś zainteresowany współpracą z Fabryką e-biznesu? Zapraszamy do kontaktu!