Kluczowe reguły automatyzacji, które poprawią Twoją sprzedaż e-commerce

Dodano 24.05.2023

Chcesz zwiększyć swoją sprzedaż e-commerce? Postaw na automatyzacje, które przyniosą konwersje.

 

Jeśli chcesz utrzymać się na rynku, musisz zadbać o sprawne działanie Twojego biznesu - nie tylko w kwestii bieżącej obsługi już obecnych klientów, ale także pozyskiwania nowych.

Tym, co zdecydowanie ułatwia skuteczne docieranie do klientów, jest automatyzacja działań marketingowych, która nie tylko usprawnia funkcjonowanie sklepu internetowego czy zwiększa konwersję, ale przede wszystkim pozytywnie wpływa na doświadczenia klienta, budując jego lojalność.

Przyjrzyjmy się zatem bliżej obszarom automatyzacji, które pozwolą wznieść Twój internetowy biznes na wyżyny sprzedaży.
 

Segmentacja
 

Jednym z elementów automatyzacji jest segmentacja klientów na podstawie zebranych na ich temat informacji, takich jak preferencje zakupowe czy historia transakcji. Dzięki takim danym tworzony jest profil 360 klienta, który pozwala usystematyzować prowadzone działania (więcej o tym przeczytasz w tym wpisie). Podział na poszczególne segmenty umożliwia późniejszą personalizację komunikacji z klientami o różnych preferencjach. 

Istotą prawidłowej segmentacji jest stworzenie grup składających się z osób o podobnych preferencjach konsumpcyjnych i zakupowych. Taki podział umożliwia właściwą personalizację komunikatów i zróżnicowanie ich względem wspomnianych preferencji - co znacznie zwiększa szanse na zakup.

Segmentacja odbiorców odbywa się automatycznie na podstawie ustalonych przez nas warunków (np. zakup przedmiotu z danej kategorii).
 

Personalizacja

Dzięki automatyzacji możesz na przykład wysyłać maile z produktami dostosowanymi do indywidualnych potrzeb swoich klientów lub wyświetlać personalizowane rekomendacje na stronach produktów. 

Automatyzacja pozwala oferować klientom produkty, które są dla nich najbardziej interesujące i odpowiadają ich preferencjom zakupowym np. w formie ramek rekomendacji.

Personalizowane rekomendacje opierają się na analizie zachowań klientów na stronie sklepu, takich jak przeglądanie produktów, dodawanie ich do koszyka, czy dokonywanie zakupów. Systemy automatycznych rekomendacji pozwalają na wyświetlanie klientowi produktów, które są dla niego najbardziej odpowiednie i które z największym prawdopodobieństwem zdecyduje się on zakupić. 

Przykładowo, jeśli klient przegląda kosmetyki do pielęgnacji twarzy, system rekomendacji może zaproponować mu dodatkowo produkty do pielęgnacji ciała lub włosów, które są komplementarne z jego preferencjami i potrzebami.

Narzędzia do automatyzacji marketingu pozwalają również na personalizację elementów wiadomości, takich jak imię, lokalizacja, płeć, dedykowana treść np. z unikalnym kodem rabatowym, a także tego, co widzi dany użytkownik na Twojej stronie (np. banery, pop-upy).
 

Porozmawiajmy o skutecznych rozwiązaniach marketingowych dla Twojej firmy

Wyślij briefa


 

 

Kampanie retargetingowe

Działania retargetingowe w zakresie e-mail marketingu pozwalają przypominać klientom o niedokończonych transakcjach, przedstawiać nowe produkty, proponować oferty specjalne czy zachęcać do ponownych zakupów. Automatyzacja w tym obszarze pozwala zwiększać sprzedaż i wpływać na wzrost poziomu zaangażowania klientów Twojego biznesu.

Wiadomości retargetingowe zawierają spersonalizowaną zawartość i wysyłane są automatycznie w czasie, kiedy najbardziej prawdopodobne jest dokonanie zakupu. 

Podstawowe kampanie retargetingowe, które powinieneś wdrożyć w Twoim e-commerce:

  • PORZUCONY KOSZYK - kampania ta pozwala na uratowanie porzuconych koszyków, przekonując klientów do finalizacji zakupu produktów dodanych wcześniej do koszyka w sklepie e-commerce. 

W nakłonieniu użytkowników do dokonania transakcji pomagają zautomatyzowane wiadomości e-mail, web push, a także SMS, które mogą (jednak nie muszą) zawierać ich dane personalne, dane transakcyjne czy informacje o dodatkowych rabatach.

Badania przeprowadzone przez SaleCycle wskazują, że klienci porzucają ponad 68% koszyków! Wiąże się to z utraceniem sporego dochodu. Aby choć częściowo go odratować, warto postawić właśnie na kampanię retargetingową porzuconego koszyka. 

Takie alerty przypominające o porzuconym koszyku są łatwe do ustawienia (na przykład korzystając z funkcji narzędzia GetResponse czy Sales Manago), a przy okazji bardzo efektywne. 

  • OSTATNIO OGLĄDANE PRODUKTY - maile automatyczne tego typu mają zachęcić potencjalnego klienta do powrotu na naszą stronę i dokonania zakupów. 

W tym przypadku istotne jest, aby uwzględnić w regule wykluczenie aktywnego koszyka, a bazować jedynie na wyświetlanych przez użytkownika produktach.

 

  • KAMPANIA WIN-BACK  -  to wiadomość lub cykl wiadomości, które mają na celu odzyskać klientów, którzy odeszli, a dokładniej mówiąc - zachęcić do zakupu po dłuższym czasie nieobecności, ponownie zaktywizować. Wiadomości wysyłane są po dłuższej nieobecności użytkownika na Twojej witrynie (długość okresu tego okresu zależy od wewnętrznych ustaleń w firmie, a ustawia go osoba zarządzającą kampanią).

Automatyzacje umożliwiają monitorowanie historii użytkownika na stronie (na przykład dokonywanych zakupów czy poziomu zaangażowania). Oparta na nich kampania win-back ma przypomnieć o istnieniu Twojego sklepu. Wiadomości powinny zawierać informację, dlaczego zostały skierowane właśnie do tego odbiorcy, wyjaśniać ponowny kontakt, mogą zawierać dodatkowy rabat, który podniesie efektywność kampanii.
 

Więcej o powyższych kampaniach retargetingowych przeczytasz w artykule: 3 maile automatyczne, które musisz wdrożyć w branży e-commerce.

Dodatkowo warto zaimplementować kampanie:

  • Cross-sellingowe, polegające na dosprzedaży produktów komplementarnych lub zbieżnych z zainteresowaniami czy ostatnimi zakupami klienta. Taka automatyzacja polega najczęściej na zaproponowaniu klientowi dodatkowych produktów tuż przed finalizacją zakupu (“może Ci się przydać”, “z tym produktem inni kupowali też”),

  • Up-sellingowe, które mają na celu zaproponować ulepszoną, nowszą lub droższą wersję danego produktu. Takie kampanie prowadzone są na podstawie komunikacji za pomocą maili automatycznych i powiadomień web push.

Kampanie retargetingowe oprócz wiadomości e-mail mogą wykorzystywać także powiadomienia web push, a także inne kanały (np. reklamy Facebook).
 

Czaty

W ułatwieniu kontaktu i uzyskaniu potrzebnych informacji, a także poprawie doświadczenia klienta Twojej strony ogromne znaczenie mają także livechaty i chatboty

Livechat umożliwia kontakt “na żywo” z kimś z zespołu sklepu (np. ekspertem, doradcą klienta). Taka interakcja wspiera budowanie zaufanie do Twojego sklepu i pomaga przeprowadzić klienta przez proces zakupowy, by ostatecznie zwiększać sprzedaż.

W przypadku tego wariantu warto zostawić informację o godzinach obsługiwania czatu (są to najczęściej godziny pracy danego sklepu) i przekierować do okienka wiadomości e-mail.

Chatbot umożliwia podjęcie przez użytkownika automatycznej rozmowy według zaplanowanego przez Ciebie schematu. Do jego automatyzacji wykorzystywane są bazy FAQ (frequently asked questions), do których przyporządkowuje się konkretne odpowiedzi. 

Pamiętaj, że klienci często są leniwi. To narzędzie warte jest zaimplementowania nawet wtedy, kiedy odpowiedzi znajdują się w innych zakładkach Twojej strony, ponieważ pozwala nakłonić klienta do dokonania konwersji.
 

Widget social proof 

Prostym i skutecznym sposobem na poprawienie sprzedaży e-commerce jest ustawienie widżetów social proof. To dynamiczny element obrazujący zainteresowanie danym produktem - może wskazywać ilość osób oglądających dany produkt, ile osób dodało go do koszyka, czy ile razy został zakupiony.

Ten niewielki element znajdujący się najczęściej niedaleko przycisku dodania do koszyka,
ma na celu przyspieszenie decyzji zakupowej.
 

Pop-up’y / Exit pop-up’y 

Automatyzacja daje także możliwość wyświetlania dodatkowych okienek w ustalonych przez Ciebie sytuacjach. 

Pop-up’y mogą mieć na przykład formę formularza kontaktowego, który jest pomocny w generowaniu leadów, a także informować o rabatach i nowościach.

Exit pop-up’y to okienka wyskakujące w momencie, kiedy użytkownik chce opuścić Twoją stronę albo usunąć produkt z koszyka. Uaktywnia się w momencie gdy użytkownik wyjedzie kursorem poza obszar witryny. 

Exit pop-up’y mogą zawierać np. kody rabatowe, co pozwala nie tylko wydłużyć czas trwania sesji na stronie, ale także zwiększyć sprzedaż.

 

Jak widzisz, skuteczne rozwiązania z zakresu automatyzacji marketingu to jeden z kluczowych elementów prowadzenia działalności e-commerce. Możliwość segmentacji użytkowników, personalizacji komunikatów, prowadzenia kampanii retargetingowych i wdrażania wielu innych rozwiązań pozwala wpływać na lojalność klientów i zwiększać konwersje. Skontaktuj się z nami, a przeprowadzimy Ciebie i Twój biznes przez tajniki automatyzacji, które doprowadzą do sukcesu!

Wypełnij brief

Opowiedz nam o swoich potrzebach, skontaktujemy się z Tobą, by omówić możliwości współpracy i zaproponować darmową ofertę

Wypełnij brief
Korzystanie z witryny Feb.net.pl oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w Polityce plików cookies. Jeżeli nie akceptujesz polityki cookies prosimy o opuszczenie strony.