Najczęstsze błędy w kampaniach Google Ads
- Brak określonych jasnych celów kampanii
- Nieprawidłowe dobranie słów kluczowych
- Wiele słów kluczowych w ramach jednej grupy reklam
- Brak wykluczających słów kluczowych
- Brak wykluczeń gier i aplikacji
- Niestosowanie rozszerzeń reklam
- Nieprawidłowe ustawienia geograficzne
- Włączenie sieci reklamowej w kampanii w sieci wyszukiwania
- Nieprawidłowe śledzenie konwersji
- Niska jakość strony docelowej
- Zapominanie o analizie konkurencji
Google Ads to narzędzie reklamowe, które ma ogromny potencjał, natomiast może stać się źródłem frustracji, jeśli nie wiemy, jak nim właściwie zarządzać. Nawet najmniejszy błąd może sprawić, że budżet reklamowy pójdzie na marne. Jakie są najczęstsze błędy popełniane w kampaniach Google Ads oraz jak ich unikać?
Brak określonych jasnych celów kampanii
Przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań, musisz określić jasny i konkretny cel, jaki chcesz osiągnąć za pomocą kampanii reklamowych. Niezależnie od tego, czy będzie to zwiększenie ruchu na stronie, generowanie leadów, czy sprzedaż produktów, mierzalny, osiągalny, konkretny cel pozwoli ocenić efektywność kampanii i wprowadzać potrzebne poprawki.
Nieprawidłowe dobranie słów kluczowych
Często popełnianym błędem jest wybór zbyt ogólnych lub zbyt szczegółowych fraz. Słowa kluczowe powinny być precyzyjnie dobrane do oferty, którą reklamujemy. Aby znaleźć odpowiednie frazy, które przyciągną właściwą grupę docelową, ale jednocześnie będą mieć odpowiednią miesięczną liczbę wyszukiwań, warto korzystać z Planera słów kluczowych Google. Kolejną istotną kwestią jest wykorzystywanie różnych dopasowań słów kluczowych. Dopasowanie przybliżone może okazać się zbyt szerokie i reklamy mogą wyświetlać się na frazy całkowicie niepowiązane z Twoimi usługami lub produktami. Warto w takiej sytuacji rozważyć dopasowanie do wyrażenia lub ścisłe.
Wiele słów kluczowych w ramach jednej grupy reklam
Częstym błędem w kampaniach Google Ads jest umieszczanie wielu różnych słów kluczowych w jednej grupie reklam, szczególnie jeśli dotyczą różnych produktów lub usług. Lepszym podejściem jest utworzenie oddzielnych grup reklam dla każdej kategorii produktu. Dzięki temu reklamy będą lepiej odpowiadały frazom wyszukiwanym przez użytkowników.
Brak wykluczających słów kluczowych
Nie tylko wybór odpowiednich słów kluczowych jest istotny, ale również eliminowanie tych, które mogą przyciągnąć niechciany ruch. Wykluczające słowa kluczowe pomagają zredukować zapytania, które nie są związane z Twoją ofertą. Dzięki temu możesz zaoszczędzić budżet na kliknięciach, które nie przyniosą konwersji. Wykluczające słowa kluczowe warto dodać do list, które następnie możesz podpiąć pod konkretne kampanie. Pamiętaj, że możliwa jest opcja wykluczeń także na poziomie konta — umożliwia ona wykluczanie niechcianych fraz również w kampaniach Performance Max, natomiast należy mieć na uwadze, że mamy tutaj limit 1000 wykluczających słów kluczowych.
Brak wykluczeń gier i aplikacji
To błąd, który może szybko wyczerpać budżet Twojej kampanii. Ruch generowany z aplikacji często ma wysoki współczynnik odrzuceń, co obniża efektywność kampanii. Użytkownicy aplikacji często przypadkowo klikają reklamy, traktując je jako przeszkodę i starając się szybko je zamknąć. Takie kliknięcia nie przynoszą korzyści reklamodawcy i mogą negatywnie wpływać na postrzeganie marki.
Opcja wykluczenia aplikacji mobilnych jest dostępna w zakładce Narzędzia > Dopasowanie treści > Wykluczenia miejsc docelowych.
Porozmawiajmy o skutecznych rozwiązaniach marketingowych dla Twojej firmy
Niestosowanie rozszerzeń reklam
Rozszerzenia zwiększają widoczność reklam, zajmując więcej miejsca na stronie wyników wyszukiwania i przyciągając uwagę potencjalnych klientów. Wpływają na wyższy CTR reklam oraz dokładniejsze dopasowanie do zapytania. Ponadto pozwalają na umieszczenie dodatkowych informacji o firmie, usługach lub produktach. Warto o nich pamiętać podczas tworzenia kampanii.
Nieprawidłowe ustawienia geograficzne
Jeśli Twoja firma działa lokalnie, nie ma sensu, aby reklamy wyświetlały się na całym świecie. Ustawienia geograficzne pozwalają kierować reklamy do użytkowników w konkretnych regionach. Dzięki temu Twoje przekazy dotrą do osób, które rzeczywiście mogą skorzystać z oferty, co zwiększa szanse na konwersję. Pamiętaj o tym, że wybierając konkretną lokalizację, masz do wyboru 2 opcje:
- Obecność lub zainteresowanie: osoby, które obecnie znajdują się w uwzględnianych przez Ciebie lokalizacjach, regularnie w nich bywają lub są nimi zainteresowane (zalecane)
- Obecność: osoby, które obecnie znajdują się w uwzględnianych przez Ciebie lokalizacjach lub regularnie w nich bywają
Jeśli zależy Ci na dotarciu do użytkowników, którzy fizycznie znajdują się w danej lokalizacji, wybierz opcję drugą. Pozostawiając ustawienia domyślne (zalecane), możemy trafiać do użytkowników, którzy interesowali się Twoją lokalizacją, bo byli tu w podróży, ale na co dzień mieszkają w innym miejscu.
Włączenie sieci reklamowej w kampanii w sieci wyszukiwania
Włączenie sieci reklamowej w kampaniach w sieci wyszukiwania prowadzi do utraty kontroli nad miejscem wyświetlania reklam, co skutkuje generowaniem mniej wartościowego ruchu.
Domyślnie, podczas tworzenia kampanii w sieci wyszukiwania, opcja sieci reklamowej jest zaznaczona, dlatego warto pamiętać o jej wyłączeniu.
Nieprawidłowe śledzenie konwersji
Bez prawidłowo skonfigurowanego śledzenia konwersji, nie będziesz wiedzieć, czy Twoja kampania przynosi oczekiwane rezultaty. Konwersje powinny być spójne z ustalonym celem kampanii (opisanym w punkcie 1). Upewnij się, że masz zainstalowane odpowiednie tagi śledzące na swojej stronie i monitoruj wyniki na bieżąco.
Niska jakość strony docelowej
Twoje reklamy mogą być świetne, ale jeśli strona docelowa (landing page) nie jest odpowiednio przygotowana, użytkownicy szybko ją opuszczą. Strona docelowa powinna być spójna z reklamą, zawierać jasno przedstawioną ofertę i być łatwa w nawigacji.
Zapominanie o analizie konkurencji
Analiza działań konkurencji może dostarczyć cennych informacji o tym, jakie strategie działają w Twojej branży. Obserwowanie, jakie słowa kluczowe i reklamy stosują Twoi konkurenci, może pomóc Ci znaleźć nowe możliwości i uniknąć ich błędów.
Zastosowanie powyższych wskazówek może znacznie zwiększyć skuteczność kampanii Google Ads. Kluczem do sukcesu jest nieustanne monitorowanie, testowanie i optymalizacja. Pamiętaj, że nawet najmniejsze detale mogą mieć ogromny wpływ na wyniki kampanii.
Chcesz, aby Twoje kampanie przynosiły jeszcze lepsze rezultaty? Postaw na doświadczenie specjalistów FEB i zyskaj pewność, że Twoje Google Ads są w najlepszych rękach!
Autor artykułu
Dominika Pióro
PERFORMANCE SPECIALIST