Skąd brać pomysły: brainstorming, brainwriting, mind mapping
Data aktualizacji: 29.05.2024
Chcesz uwolnić w sobie nieograniczoną kreatywność? Wyzwól się z wyimaginowanych ram! Pomogą Ci w tym proste techniki. Sprawdź je!
Powoli kończą Ci się zasoby inspiracji? Odczuwasz przytłaczającą pustkę w głowie i nie wiesz, jak ruszyć dalej, by wskrzesić w sobie twórczą iskrę, która rozpali ogień pomysłów? Wypróbuj techniki, które pobudzą Twój mózg!
Technika brainstorming - co to jest?
Brainstorming, czyli burza mózgów to popularna technika generowania pomysłów wśród grupy ludzi. Polega ona na otwartym dzieleniu się myślami-pomysłami na dany temat. Jest przy tym jedna zasada – zakaz oceniania i krytykowania. Trzymanie się jej jest warunkiem otwartego, nieograniczonego opinią myślenia, a także swobodnej i szybkiej wymiany generowanych w dużej ilości pomysłów.
Uczestnicy swoje myśli mogą zapisywać na przykład na karteczkach samoprzylepnych (hasłowo). Po ich zebraniu następuje etap segregacji i selekcji, co pozwala na logiczne uporządkowanie najlepszych pomysłów.
Wspólny proces myślenia inspiruje uczestników do przedstawiania coraz ciekawszych koncepcji. Wszystkie pomysły zapisywane są w jednym miejscu.
Wskazane jest, aby w trakcie sesji wśród uczestników nie występowały żadne zależności hierarchiczne, a stosunek ekspertów do laików w danym temacie kształtował się na zasadzie: 2/3 eksperci i 1/3 laicy, ponieważ osoby, które nie pracują na co dzień w konkretnym obszarze tematycznym, wraz ze swoimi (nierzadko dobrymi!) pomysłami wnoszą nowy powiew świeżości.
Odwrócona burza mózgów
Odwrócona burza mózgów to interesująca odmiana klasycznej techniki. Zamiast skupiać się na generowaniu rozwiązań, uczestnicy identyfikują potencjalne problemy, przeszkody i czynniki ryzyka związane z danym zagadnieniem.
Taka perspektywa pozwala przewidzieć trudności, na które można napotkać w trakcie wdrażania pomysłów, a także opracować skuteczne metody ich niwelowania. Odwrócona burza mózgów jest szczególnie przydatna w przypadku złożonych projektów lub wyzwań, gdzie kluczowe jest wczesne rozpoznanie i minimalizacja ryzyk.
Czym jest i na czym polega brainwriting?
Brainwriting, zwany także metodą 6-3-5, to formuła polegająca na zapisywaniu pomysłów na papierze. W trakcie sesji 6 osób pisze po 3 pomysły na kartce, po czym przekazują ją kolejnej osobie, a następnie zapisują kolejne (3) na otrzymanym przez siebie arkuszu. Zbieranie myśli i przekazywanie karteczek trwa 5 minut.
Zaletą tej metody jest jej formuła, czyli zapisywanie na kartce, którą każda osoba wykonuje samodzielnie. Dlaczego?
Technika klasycznej burzy mózgów niesie ze sobą pewne ryzyko ograniczenia potencjału spotkania. Chodzi głównie o osoby nieśmiałe, introwertyczne, które nie mają śmiałości i odwagi do wypowiadania w większej grupie.
Jak działa mind mapping?
Technika mind mapping polega na grupowym tworzeniu mapy myśli. Na środku kartki, flipcharta, tablicy czy innego nośnika umieszczany jest główny temat lub cel, który stanowi clue spotkania. Następnie uczestnicy podają prowadzącemu lub sekretarzowi wszelkie pomysły, przemyślenia związane z danym tematem, a także zadania, jakie muszą zostać wykonane, a ten zapisuje je na końcu linii, które odchodzą od hasła głównego. Mapowanie myśli to graficzna metoda porządkowania i wizualizowania informacji. Dzięki temu możemy dostrzec związki między różnymi koncepcjami i rozwinąć je w sposób niestandardowy.
Mind mapping to doskonała technika dla wzrokowców – szczególnie wtedy, kiedy poza słowami wykorzystywane są także symbole i różne kolory. Najlepsze pomysły i najważniejsze słowa powinny być najsilniej zaznaczone.
Porozmawiajmy o skutecznych rozwiązaniach marketingowych dla Twojej firmy
Techniki kreatywne w marketingu
Być może zastanawiasz się, dlaczego właśnie taką tematykę poruszamy na naszym blogu. Już tłumaczymy!
Praca marketera to zawód, który wymaga świeżego, otwartego umysłu i elastycznego podejścia. Aby prowadzone działania marketingowe były skuteczne, muszą się wyróżniać - wychodzić poza schemat.
Techniki kreatywne mają na celu nie tylko doraźne rozwiązywanie nowo powstałych problemów, ale i pobudzanie nieszablonowego myślenia, ściąganie z umysłu kagańca braku inwencji i nowych pomysłów.
W jakich sytuacjach stosuje się techniki kreatywne?
Przedstawione w artykule techniki mogą być stosowane w wielu codziennych sytuacjach, na przykład:
- podczas tworzenia strategii marketingowej, media planów, content planów itp.,
- podczas generowania pomysłów na tematy wpisów blogowych, postów na social media, na kampanie reklamowe, a także wizualizacji spotów reklamowych, kreacji itp.,
- podczas poszukiwania najlepszych haseł reklamowych, claimów itp.,
- w sytuacjach problematycznych, wymagających niestandardowych, niewypracowanych dotąd rozwiązań,
- jeśli konieczne jest wsparcie rozwoju produktów lub usług nieszablonowymi działaniami,
- podczas budowania strategii optymalizacji działań marketingowych.
Takie metody mogą być wykorzystywane także bez konkretnego celu, jeśli chodzi o bieżące taski w firmie. Krótka, kilkuminutowa sesja na początku dnia pracy, pobudza kreatywność i zwiększa wydajność pracowników na resztę dnia! Poza tym może być także wspaniałą okazją do budowania zespołów i wzmacniania więzi poprzez współpracę.
Ewaluacja i selekcja pomysłów
Samo generowanie pomysłów to dopiero połowa sukcesu metod kreatywnych. Kluczowym etapem jest również ich ocena i wybór tych, które zostaną poddane dalszej obróbce. Istnieje kilka skutecznych metod ewaluacji i selekcji pomysłów.
Ocena pomysłów według kryteriów
Każdy z wygenerowanych pomysłów można ocenić według wcześniej ustalonych kryteriów, takich jak:
- Wykonalność
- Zgodność z celami
- Potencjalne korzyści
- Koszty wdrożenia
- Czas realizacji
Dzięki temu zespół może w uporządkowany sposób przeanalizować mocne i słabe strony poszczególnych rozwiązań.
Głosowanie na najlepszy pomysł
W procesie ewaluacji i selekcji pomysłów, głosowanie jest jednym z najbardziej efektywnych narzędzi, które umożliwia zespołom wybór najlepszych koncepcji spośród wielu dostępnych opcji. Po przeprowadzeniu szczegółowej analizy kryteriów, takich jak wykonalność, zgodność z celami, potencjalne korzyści, koszty wdrożenia oraz czas realizacji, członkowie zespołu mogą oddać swoje głosy na pomysły, które uważają za najbardziej obiecujące. Pozwala to wyłonić te, które cieszą się największym poparciem grupy.
Ocena pomysłu przez inny zespół
Aby zapewnić maksymalną obiektywność w procesie ewaluacji pomysłów, warto zaangażować inny zespół do ich przeanalizowania. Taka zewnętrzna perspektywa może być niezwykle wartościowa, ponieważ pozwala na bardziej bezstronne spojrzenie na mocne i słabe strony poszczególnych rozwiązań.
Techniki burzy mózgów są niezwykle wartościowe dla marketingowców, którzy potrzebują świeżych i oryginalnych pomysłów, by wyróżnić prowadzoną przez nich markę na tle konkurencji. Stosowanie metod typu brainstorming, brainwriting czy mind mapping pomaga pobudzić kreatywność, otworzyć umysł na nieszablonowe myślenie i zwiększyć wydajność, dlatego ich zastosowanie przynosi korzyści zarówno dla marketingowca, jak i całej agencji, a także (a może przede wszystkim!) dla klienta.
Postaw na współpracę z FEB - czerp z wieloletniego doświadczenia w budowaniu marek, generowaniu leadów i zwiększaniu zysków. Zapraszamy do kontaktu!