Skąd brać pomysły: brainstoriming, brainwriting, mind mapping

Porady
Dodano 05.07.2023

 

Chcesz uwolnić w sobie nieograniczoną kreatywność? Wyzwól się z wyimaginowanych ram! Pomogą Ci w tym proste techniki. Sprawdź je!

Powoli kończą Ci się zasoby inspiracji? Odczuwasz przytłaczającą pustkę w głowie i nie wiesz, jak ruszyć dalej, by wskrzesić w sobie twórczą iskrę, która rozpali ogień pomysłów? Wypróbuj techniki, które pobudzą Twój mózg!
 

Technika brainstorming - co to jest?

Burza mózgów to popularna technika generowania pomysłów wśród grupy ludzi. Polega ona na otwartym dzieleniu się myślami-pomysłami na dany temat. Jest przy tym jedna zasada - zakaz oceniania i krytykowania. Trzymanie się jej jest warunkiem otwartego, nieograniczonego opinią myślenia, a także swobodnej i szybkiej wymiany generowanych w dużej ilości pomysłów. 

Uczestnicy swoje myśli mogą zapisywać na przykład na karteczkach samoprzylepnych (hasłowo). Po ich zebraniu następuje etap segregacji i selekcji, co pozwala na logiczne uporządkowanie najlepszych pomysłów.

Wspólny proces myślenia inspiruje uczestników do przedstawiania coraz ciekawszych koncepcji. Wszystkie pomysły zapisywane są w jednym miejscu.

Wskazane jest, aby w trakcie sesji wśród uczestników nie występowały żadne zależności hierarchiczne, a stosunek ekspertów do laków w danym temacie kształtował się na zasadzie: 2/3 eksperci i 1/3 laicy, ponieważ osoby, które nie pracują na co dzień w konkretnym obszarze tematycznym, wraz ze swoimi (nierzadko dobrymi!) pomysłami wnoszą nowy powiew świeżości.
 

Czym jest i na czym polega brainwriting?

Brainwriting, zwany także metodą 6-3-5, to formuła polegająca na zapisywaniu pomysłów na papierze. W trakcie sesji 6 osób pisze po 3 pomysły na kartce, po czym przekazują ją kolejnej osobie, a następnie zapisują kolejne (3) na otrzymanym przez siebie arkuszu. Zbieranie myśli i przekazywanie karteczek trwa 5 minut. 

Zaletą tej metody jest jej formuła, czyli zapisywanie na kartce, którą każda osoba wykonuje samodzielnie. Dlaczego?

Technika klasycznej burzy mózgów niesie ze sobą pewne ryzyko ograniczenia potencjału spotkania. Chodzi głównie o osoby nieśmiałe, introwertyczne, które nie mają śmiałości i odwagi do wypowiadania w większej grupie. 
 

Jak działa mind mapping?

Technika mind mapping polega na grupowym tworzeniu mapy myśli. Na środku kartki, flipcharta, tablicy czy innego nośnika umieszczany jest główny temat lub cel, który stanowi clue spotkania. Następnie uczestnicy podają prowadzącemu lub sekretarzowi wszelkie pomysły, przemyślenia związane z danym tematem, a także zadania, jakie muszą zostać wykonane, a ten zapisuje je na końcu linii, które odchodzą od hasła głównego.

Mind mapping to doskonała technika dla wzrokowców - szczególnie wtedy, kiedy poza słowami wykorzystywane są także symbole i różne kolory. Najlepsze pomysły i najważniejsze słowa powinny być najsilniej zaznaczone. 
 

Dlaczego właściwie o nich piszemy?

Być może zastanawiasz się, dlaczego właśnie taką tematykę poruszamy na naszym blogu. Już tłumaczymy!

Praca marketera to zawód, który wymaga świeżego, otwartego umysłu i elastycznego podejścia. Aby prowadzone działania marketingowe były skuteczne, muszą się wyróżniać - wychodzić poza schemat. 

Techniki kreatywne mają na celu nie tylko doraźne rozwiązywanie nowo powstałych problemów, ale i pobudzanie nieszablonowego myślenia, ściąganie z umysłu kagańca braku inwencji i nowych pomysłów. 
 

W jakich sytuacjach z pracy marketera przydaje się burza mózgów?

Przedstawione w artykule techniki mogą być stosowane w wielu codziennych sytuacjach, na przykład:

  • podczas tworzenia strategii marketingowej, media planów, content planów itp.,

  • podczas generowania pomysłów na tematy wpisów blogowych, postów na social media, na kampanie reklamowe, a także wizualizacji spotów reklamowych, kreacji itp.,

  • podczas poszukiwania najlepszych haseł reklamowych, claimów itp.,

  • w sytuacjach problematycznych, wymagających niestandardowych, niewypracowanych dotąd rozwiązań,

  • jeśli konieczne jest wsparcie rozwoju produktów lub usług nieszablonowymi działaniami,

  • podczas budowania strategii optymalizacji działań marketingowych.

Takie metody mogą być wykorzystywane także bez konkretnego celu, jeśli chodzi o bieżące taski w firmie. Krótka, kilkuminutowa sesja na początku dnia pracy, pobudza kreatywność i zwiększa wydajność pracowników na resztę dnia! Poza tym może być także wspaniałą okazją do budowania zespołów i wzmacniania więzi poprzez współpracę.

 

Techniki burzy mózgów są niezwykle wartościowe dla marketingowców, którzy potrzebują świeżych i oryginalnych pomysłów, by wyróżnić prowadzoną przez nich markę na tle konkurencji. Stosowanie metod typu brainstorming, brainwriting czy mind mapping pomaga pobudzić kreatywność, otworzyć umysł na nieszablonowe myślenie i zwiększyć wydajność, dlatego ich zastosowanie przynosi korzyści zarówno dla marketingowca, jak i całej agencji, a także (a może przede wszystkim!) dla klienta.


Postaw na współpracę z FEB - czerp z wieloletniego doświadczenia w budowaniu marek, generowaniu leadów i zwiększaniu zysków. Zapraszamy do kontaktu!

Wypełnij brief

Opowiedz nam o swoich potrzebach, skontaktujemy się z Tobą, by omówić możliwości współpracy i zaproponować darmową ofertę

Wypełnij brief
Korzystanie z witryny Feb.net.pl oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w Polityce plików cookies. Jeżeli nie akceptujesz polityki cookies prosimy o opuszczenie strony.