Cele biznesowe, marketingowe i komunikacyjne - warto znać różnice
Jakie cele należy obrać i w jaki sposób je definiować, aby rozwijać swoją działalność we właściwym kierunku?
W biznesie liczy się strategia - warto przemyśleć i dobrze zaplanować przyszłe działania, ponieważ takie podejście zwiększa szanse na właściwe rozdysponowanie zasobów i osiągnięcie celów. To właśnie na celach chcemy się teraz skupić. Z tego artykułu dowiesz się więcej o ich prawidłowym określaniu i kategoryzacji.
SMART i SMARTER - sprawdzone metody definiowania celów w Twojej organizacji
Ten akapit potraktujemy jako szybkie przypomnienie, ponieważ metoda SMART już dawno trafiła do podręcznego zbioru narzędzi większości marketerów.
SMART reprezentuje cechy poprawnie wyznaczonego celu:
-
specific - konkretny - zdefiniowany w ostry, jednoznaczny sposób,
-
measurable - mierzalny - pozwalający na kwantyfikację, policzalny,
-
achievable - osiągalny - będący w zasięgu organizacji,
-
relevant - istotny - mający realny wpływ na skuteczność organizacji lub procesu,
-
time-bound - określony w czasie - taki, który posiada jasny horyzont czasowy i deadline.
SMARTER to rozwinięcie tego modelu o dwie dodatkowe płaszczyzny:
-
evaluated - podlegający ocenie - umożliwiający bieżące ocenianie postępów,
-
readjust - dostosowywalny - pozwalający na elastyczną zmianę w kontekście nowych warunków.
Przykład prawidłowo określonego celu
Zwiększenie przychodów sklepu internetowego z kampanii Google/PPC (z wykluczeniem kampanii brandowej) o 10% rok do roku w pierwszym kwartale przy utrzymaniu obecnego współczynnika ROAS.
Przykład nieprawidłowo określonego celu
Zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym.
Obie metody (SMART i SMARTER) pozwalają zachować kontrolę nad kierunkiem działań i znacznie ułatwiają późniejsze raportowanie czy ocenę efektów już na etapie planowania.
Cele biznesowe - to, co najważniejsze dla przedsiębiorcy
Cele biznesowe są ukierunkowane na osiągnięcie określonych wyników finansowych lub na wypracowanie znaczącej przewagi konkurencyjnej.
Oto kilka ogólnych przykładów, na których można budować prawidłowe - pełnowymiarowe cele według metodologii SMART(ER):
-
wzrost sprzedaży,
-
zwiększenie zysków,
-
zwiększenie rentowności,
-
zwiększenie produktywności,
-
osiągnięcie określonego poziomu jakości,
-
utrzymanie pozycji lidera na rynku,
-
zwiększenie liczby klientów,
-
wzrost wartości spółki.
Cele biznesowe to konkretne, mierzalne wyniki, które firmy mają nadzieję otrzymać w miarę rozwoju swojej organizacji. Tworząc zestaw celów biznesowych, powinieneś skupiać się na ocenie tego, gdzie (w rozumieniu rynkowym) firma znajduje się obecnie oraz gdzie ma znajdować się w przyszłości. Przedsiębiorcy zazwyczaj intuicyjnie rozumieją tę grupę celów, ponieważ jest nierozerwalnie złączona z rdzeniem ich działalności, a także z efektywnością finansową firmy.
Cele marketingowe - język, którym posługują się marketerzy
Weryfikacja skuteczności prowadzonych działań marketingowych jedynie przez pryzmat celów biznesowych może prowadzić do błędnych wniosków. Nawet w e-commerce, gdzie ostatecznym celem marketingu jest zwykle generowanie dodatkowej sprzedaży. Zanim jednak wystąpi dodatkowy przychód, pojawiają się kampanie, pomysły, wydatkowane są środki, a sam sklep internetowy bywa gruntownie przerabiany na podstawie audytów i sugestii optymalizacji. Zadaniem celów marketingowych jest nadanie kierunku, a także weryfikacja skuteczności na poziomie poprzedzającym sprzedaż oraz dalej - po sprzedaży, gdy chcemy kontynuować rozwój i wzrost.
Porozmawiajmy o skutecznych rozwiązaniach marketingowych dla Twojej firmy
Określone cele marketingowe wiążą się z narzędziami i taktykami wykorzystywanymi w procesie rozwoju marki.
Sprawdź przykłady do określenia prawidłowych celów:
-
Poprawa reputacji marki
-
Zwiększenie zasięgu marki
-
Zwiększenie ruchu na stronie
-
Zróżnicowanie źródeł pozyskiwania klientów
-
Zwiększenie powracalności klientów
-
Zmniejszenie współczynnika porzuconych koszyków
-
Zwiększenie współczynnika konwersji
-
Poprawa doświadczenia klienta
-
Utrzymanie określonego ROAS
-
Osiągnięcie określonego CTR
Cele komunikacyjne - płaszczyzna porozumienia na linii rynek-firma
Trzecia grupa celów koncentruje się wokół pozytywnych relacji z klientami, kształtowaniu reputacji firmy, budowaniu pozytywnego wizerunku marki oraz zwiększaniu zaangażowania klientów. Wszystko to ostatecznie również ma wpływ na wzrost przychodów.
Cele komunikacyjne pozwalają kontrolować i rozwijać standardy, według których marka prowadzi dialog z rynkiem. Mają one wpływ na to, co i w jaki sposób komunikuje firma za pomocą dostępnych jej kanałów i narzędzi. Warto podkreślić, że mowa tu nie tylko o dialogu z klientem, ale również z potencjalnymi pracownikami, kontrahentami, udziałowcami, a nawet z konkurencją.
Przykłady, na których można budować prawidłowe cele według metodologii SMART(ER):
-
motywowanie do pierwszego zakupu,
-
edukowanie,
-
kształtowanie wizerunku eksperta,
-
dostarczanie rozrywki,
-
budowa doświadczenia w obszarze obsługi Klienta,
-
budowa wiarygodności marki,
-
kształtowanie popytu poprzez posługiwanie się językiem korzyści,
-
zwiększanie świadomości marki,
-
finalizowanie transakcji,
-
wywoływanie zainteresowania,
-
budowa określonej narracji.
Cele komunikacyjne mogą sprawiać pewne problemy w obszarach pomiaru i oceny. W kontekście celów biznesowych i marketingowych, dzięki zastosowaniu paneli analitycznych, takich jak Google Analytics czy gotowych danych finansowych mierzenie może być względnie łatwe. Komunikacja wymyka się jednak takim pomiarom - by skutecznie weryfikować tego typu cele potrzebne będą dodatkowe narzędzia, takie jak ankiety czy wywiady z odbiorcami.
Jak przekładać cele biznesowe na komunikację i marketing? Jak zbudować właściwą strategię i w końcu jak dopilnować, by wszystko działało, jak należy? To trudne zadanie, w trakcie którego docenisz doświadczonego partnera. Chętnie pomożemy! Skontaktuj się z nami, jeśli chcesz porozmawiać o celach i możliwościach stojących przed Twoją marką.