Wakacyjne planowanie kampanii back to school dla e-commerce

PoradySklep Internetowy
Dodano 09.08.2021

Back to school to gorączka zakupów, również dla branż, które nie kierują oferty bezpośrednio do uczniów i rodziców. Przeczytaj, jeśli zależy Ci na zyskach! 

 

Back to school – co, jak i kiedy? 

Okres back to school łączy się z powrotem dzieci do szkół. Zamyka „sezon ogórkowy” i wakacje, które dla wielu branż są czasem na oddech i reorganizację. Wszyscy wracamy po zasłużonych urlopach i odpoczynku do zintensyfikowanej pracy. Nastrój udziela się więc nie tylko uczniom i ich rodzicom, a wydatki konsumentów w tym okresie znacznie rosną.

Trudno jednoznacznie stwierdzić, kiedy zaczyna się gorączka przygotowań, ale warto celować w okres od sierpnia do października. Zapobiegliwi klienci zaczynają zakupy już w lipcu, większość odkłada je jednak na sierpień i wrzesień, polując na okazje cenowe. Kolejnym etapem jest przełom września i października, czyli nowy rok akademicki.

Rozpoczęcie roku kojarzy się z nowym startem - pod tym względem działa to na zasadzie Nowego Roku. Psychologicznie Klienci są gotowi na nowe projekty, wyzwania i zakupy. To dobry czas na nowe ubrania, powrót na siłownię, mały remont, kurs umiejętności czy hobby. 

O produktach powiązanych bezpośrednio ze szkołą i nauką, jak np. książki, artykuły piśmiennicze czy sprzęt komputerowy, stanowiska do pracy i nauki nie trzeba nawet przypominać.

 

Kampania w warunkach pandemii

Jako społeczeństwo mamy za sobą doświadczenia z poprzednich fal pandemii oraz z roku szkolnego i akademickiego, który upłynął na nauce i pracy zdalnej. W mediach co jakiś czas pojawiają się komunikaty i ostrzeżenia o kolejnym etapie lockdownu czy następnej mutacji wirusa, która ma zaatakować na jesieni. Może to oznaczać pokrycie się planowanej kampanii back to school z powrotem niektórych obostrzeń w związku z Covid-19 czy ze zwiększonym popytem na produkty związane z nauką zdalną – warto wziąć to pod uwagę.

 

Jak zaplanować kampanię back to school w 7 prostych krokach?

 

1.   Określ grupę docelową działań promocyjnych i cel

Spośród swojej grupy docelowej wybierz te segmenty, które najlepiej pasują do charakterystyki zakupowej gorączki końca wakacji. Najaktywniejszymi użytkownikami w trakcie sezonu back to school są uczniowie, rodzice i studenci. 

Nie wyklucza to doboru innych grup, ponieważ atmosfera końca wakacji udziela się wszystkim i jest podobnie widoczna zarówno w miejskim ruchu, jak i w e-commerce. Grunt to wiedzieć, do kogo kierujesz swoją ofertę i co chcesz osiągnąć.

 

2.   Przygotuj ofertę i bądź gotów do szybkiej obsługi

Zadbaj o dostępność produktów. Jeśli wejdziesz w sezon z pustymi półkami, Twoje wysiłki pójdą na marne. Bądź przygotowany na wzmożony ruch i nie dopuść do przestojów w wysyłce. Zweryfikuj ponadto, czy Twój sklep nie zwolni wraz z rosnącą liczbą użytkowników. Im wolniej działa – tym mniejszy będzie współczynnik konwersji.

Nie zawadzi również sprawdzić, co sprzedawało się rok temu. Być może masz w ofercie bestsellery, które skutecznie “pociągną” całą sprzedaż i warto właśnie na nie skierować wysiłki promocyjne?

Następnie skoncentruj się na przygotowaniu oferty, która przyciągnie uwagę odbiorców. Upewnij się, że ceny są atrakcyjne – szybka analiza konkurencji powinna dać Ci właściwy punkt odniesienia. Przekalkuluj też możliwość udostępnienia Klientom kuponów i kodów rabatowych, lub zaproponuj darmową dostawę do zakupów na określoną kwotę. W tym okresie lekkie zejście z marży powinno zaowocować większą liczbą transakcji i ładnym zyskiem.

 

3.   Zadbaj o komunikację

Back to school to przede wszystkim nowe otwarcie. Zdaje się, że jest to w tym okresie najpopularniejszy motyw komunikacyjny, ale trudno odmówić mu skuteczności. Otwiera dialog na nowe wyzwania, takie jak szkolenia, hobby, zmiany garderoby, inwestycje w siebie itp. 

Drugim podejściem jest poszukiwanie insightów w problemach dziecka i rodzica związanych z powrotem do szkoły, np.:

  • Stres i niepewność / podbudowa pewności siebie

  • Trudności w nauce / zapewnienie właściwych warunków do pracy

  • Brak czasu / sposoby na wspólne spędzenie czasu i zacieśnienie rodzinnych więzi

 

4.   Pozyskaj nowych Klientów 

Walka o nowych Klientów będzie gorąca, przygotuj się więc na możliwe wzrosty stawek CPC w kampaniach GoogleAds czy na Facebooku. Nowych Klientów skusisz konkursami, darmową dostawą i atrakcyjnymi ofertami cenowymi. Warto przewidzieć inwestycję w rozwiązania zasięgowe, znajdujące się na pierwszym kroku lejka sprzedażowego. 

Dodatkowy budżet przeznaczony na display, wideo i social media na pewno pozwoli dotrzeć do potencjalnych Klientów. W celu rozszerzenia tej grupy nie do przecenienia są też rozwiązania dotyczące targetowania, takie jak wdrożenie niestandardowych grup odbiorców i ich rozszerzeń, tzw. look alike.

 

5.   Zadbaj o powtórne dotarcie do obecnych Klientów 

Czas przypomnieć o sobie osobom, które już kiedyś odwiedziły stronę, kupiły lub lubią markę. Oto kilka przykładów działań:

  • Intensyfikacja publikacji w mediach społecznościowych i czasowe zwiększenie budżetów reklamowych zarówno z celem „ruch na stronę” jak i „zasięg”

  • Kampania web-push

  • Kampania e-mail marketingowa do bazy subskrybentów – z podziałem na użytkowników, którzy ostatnio odwiedzili stronę i na osoby, które już mogły zapomnieć o marce. Jeszcze większe możliwości daje marketing automation – więcej na ten temat przeczytasz w naszym wpisie blogowym

  • Remarketing – szczegóły znajdziesz pod linkiem do artykułu FEB.  

 

6.   Wykorzystaj dostępne kanały i zintegruj działania 

Cokolwiek zaplanujesz i postanowisz, postaraj się działać w sposób spójny i zintegrowany. Ścieżki zakupowe współczesnych konsumentów to prawdziwe labirynty wykorzystujące reklamy, wpisy w mediach społecznościowych, opinie, maile, blogi, filmy, zdjęcia, a nawet podcasty. Im więcej punktów styku Klienta z Twoim sklepem tym lepiej. Szanse sprzedaży rosną. 

 

7.   Przygotuj coś specjalnego dla spóźnialskich

Na koniec – choć może się okazać, że dzięki temu zabiegowi sprzedaż wystrzeli na ostatniej prostej – przygotuj coś specjalnego na finał back to school. Jeszcze lepsze ceny, gratisy lub przemyślany, rozszerzony produkt zwabią do sklepu łowców okazji i zapominalskich, którzy zostawili zakupy na ostatnią chwilę. 

Pamiętaj jednak, że w finale liczy się czas! Komunikując szybkość wysyłki i dotrzymując tej obietnicy, na pewno przekonasz do siebie kolejnych użytkowników.

 

Krok po kroku do realizacji KPI! 

Marketing internetowy w branży sezonowej to spore wyzwanie, któremu jednak sprostasz, mądrze planując kolejne kroki. Kluczem do sukcesu będzie skompletowanie właściwej grupy docelowej, oferty produktowej, komunikacji i kanałów dotarcia. 

Łatwiej powiedzieć niż zrobić (to jasne!), ale mamy nadzieję, że dzięki naszemu wpisowi krok po kroku zrealizujesz skuteczną kampanię back to school w e-commerce. 

Jeśli jednak wszystko to brzmi dla Ciebie nieco zbyt skomplikowanie, odezwij się do nas, a chętnie pomożemy Ci w przygotowaniu akcji na ten gorący sezon sprzedażowy!

Wypełnij brief

Opowiedz nam o swoich potrzebach, skontaktujemy się z Tobą, by omówić możliwości współpracy i zaproponować darmową ofertę

Wypełnij brief
Korzystanie z witryny Feb.net.pl oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w Polityce plików cookies. Jeżeli nie akceptujesz polityki cookies prosimy o opuszczenie strony.