Wakacyjne planowanie kampanii back to school dla e-commerce
Back to school to gorączka zakupów, również dla branż, które nie kierują oferty bezpośrednio do uczniów i rodziców. Przeczytaj, jeśli zależy Ci na zyskach!
Back to school – co, jak i kiedy?
Okres back to school łączy się z powrotem dzieci do szkół. Zamyka „sezon ogórkowy” i wakacje, które dla wielu branż są czasem na oddech i reorganizację. Wszyscy wracamy po zasłużonych urlopach i odpoczynku do zintensyfikowanej pracy. Nastrój udziela się więc nie tylko uczniom i ich rodzicom, a wydatki konsumentów w tym okresie znacznie rosną.
Trudno jednoznacznie stwierdzić, kiedy zaczyna się gorączka przygotowań, ale warto celować w okres od sierpnia do października. Zapobiegliwi klienci zaczynają zakupy już w lipcu, większość odkłada je jednak na sierpień i wrzesień, polując na okazje cenowe. Kolejnym etapem jest przełom września i października, czyli nowy rok akademicki.
Rozpoczęcie roku kojarzy się z nowym startem - pod tym względem działa to na zasadzie Nowego Roku. Psychologicznie Klienci są gotowi na nowe projekty, wyzwania i zakupy. To dobry czas na nowe ubrania, powrót na siłownię, mały remont, kurs umiejętności czy hobby.
O produktach powiązanych bezpośrednio ze szkołą i nauką, jak np. książki, artykuły piśmiennicze czy sprzęt komputerowy, stanowiska do pracy i nauki nie trzeba nawet przypominać.
Kampania w warunkach pandemii
Jako społeczeństwo mamy za sobą doświadczenia z poprzednich fal pandemii oraz z roku szkolnego i akademickiego, który upłynął na nauce i pracy zdalnej. W mediach co jakiś czas pojawiają się komunikaty i ostrzeżenia o kolejnym etapie lockdownu czy następnej mutacji wirusa, która ma zaatakować na jesieni. Może to oznaczać pokrycie się planowanej kampanii back to school z powrotem niektórych obostrzeń w związku z Covid-19 czy ze zwiększonym popytem na produkty związane z nauką zdalną – warto wziąć to pod uwagę.
Jak zaplanować kampanię back to school w 7 prostych krokach?
1. Określ grupę docelową działań promocyjnych i cel
Spośród swojej grupy docelowej wybierz te segmenty, które najlepiej pasują do charakterystyki zakupowej gorączki końca wakacji. Najaktywniejszymi użytkownikami w trakcie sezonu back to school są uczniowie, rodzice i studenci.
Nie wyklucza to doboru innych grup, ponieważ atmosfera końca wakacji udziela się wszystkim i jest podobnie widoczna zarówno w miejskim ruchu, jak i w e-commerce. Grunt to wiedzieć, do kogo kierujesz swoją ofertę i co chcesz osiągnąć.
2. Przygotuj ofertę i bądź gotów do szybkiej obsługi
Zadbaj o dostępność produktów. Jeśli wejdziesz w sezon z pustymi półkami, Twoje wysiłki pójdą na marne. Bądź przygotowany na wzmożony ruch i nie dopuść do przestojów w wysyłce. Zweryfikuj ponadto, czy Twój sklep nie zwolni wraz z rosnącą liczbą użytkowników. Im wolniej działa – tym mniejszy będzie współczynnik konwersji.
Nie zawadzi również sprawdzić, co sprzedawało się rok temu. Być może masz w ofercie bestsellery, które skutecznie “pociągną” całą sprzedaż i warto właśnie na nie skierować wysiłki promocyjne?
Następnie skoncentruj się na przygotowaniu oferty, która przyciągnie uwagę odbiorców. Upewnij się, że ceny są atrakcyjne – szybka analiza konkurencji powinna dać Ci właściwy punkt odniesienia. Przekalkuluj też możliwość udostępnienia Klientom kuponów i kodów rabatowych, lub zaproponuj darmową dostawę do zakupów na określoną kwotę. W tym okresie lekkie zejście z marży powinno zaowocować większą liczbą transakcji i ładnym zyskiem.
3. Zadbaj o komunikację
Back to school to przede wszystkim nowe otwarcie. Zdaje się, że jest to w tym okresie najpopularniejszy motyw komunikacyjny, ale trudno odmówić mu skuteczności. Otwiera dialog na nowe wyzwania, takie jak szkolenia, hobby, zmiany garderoby, inwestycje w siebie itp.
Drugim podejściem jest poszukiwanie insightów w problemach dziecka i rodzica związanych z powrotem do szkoły, np.:
-
Stres i niepewność / podbudowa pewności siebie
-
Trudności w nauce / zapewnienie właściwych warunków do pracy
-
Brak czasu / sposoby na wspólne spędzenie czasu i zacieśnienie rodzinnych więzi
4. Pozyskaj nowych Klientów
Walka o nowych Klientów będzie gorąca, przygotuj się więc na możliwe wzrosty stawek CPC w kampaniach GoogleAds czy na Facebooku. Nowych Klientów skusisz konkursami, darmową dostawą i atrakcyjnymi ofertami cenowymi. Warto przewidzieć inwestycję w rozwiązania zasięgowe, znajdujące się na pierwszym kroku lejka sprzedażowego.
Dodatkowy budżet przeznaczony na display, wideo i social media na pewno pozwoli dotrzeć do potencjalnych Klientów. W celu rozszerzenia tej grupy nie do przecenienia są też rozwiązania dotyczące targetowania, takie jak wdrożenie niestandardowych grup odbiorców i ich rozszerzeń, tzw. look alike.
5. Zadbaj o powtórne dotarcie do obecnych Klientów
Czas przypomnieć o sobie osobom, które już kiedyś odwiedziły stronę, kupiły lub lubią markę. Oto kilka przykładów działań:
-
Intensyfikacja publikacji w mediach społecznościowych i czasowe zwiększenie budżetów reklamowych zarówno z celem „ruch na stronę” jak i „zasięg”
-
Kampania web-push
-
Kampania e-mail marketingowa do bazy subskrybentów – z podziałem na użytkowników, którzy ostatnio odwiedzili stronę i na osoby, które już mogły zapomnieć o marce. Jeszcze większe możliwości daje marketing automation – więcej na ten temat przeczytasz w naszym wpisie blogowym.
-
Remarketing – szczegóły znajdziesz pod linkiem do artykułu FEB.
6. Wykorzystaj dostępne kanały i zintegruj działania
Cokolwiek zaplanujesz i postanowisz, postaraj się działać w sposób spójny i zintegrowany. Ścieżki zakupowe współczesnych konsumentów to prawdziwe labirynty wykorzystujące reklamy, wpisy w mediach społecznościowych, opinie, maile, blogi, filmy, zdjęcia, a nawet podcasty. Im więcej punktów styku Klienta z Twoim sklepem tym lepiej. Szanse sprzedaży rosną.
7. Przygotuj coś specjalnego dla spóźnialskich
Na koniec – choć może się okazać, że dzięki temu zabiegowi sprzedaż wystrzeli na ostatniej prostej – przygotuj coś specjalnego na finał back to school. Jeszcze lepsze ceny, gratisy lub przemyślany, rozszerzony produkt zwabią do sklepu łowców okazji i zapominalskich, którzy zostawili zakupy na ostatnią chwilę.
Pamiętaj jednak, że w finale liczy się czas! Komunikując szybkość wysyłki i dotrzymując tej obietnicy, na pewno przekonasz do siebie kolejnych użytkowników.
Krok po kroku do realizacji KPI!
Marketing internetowy w branży sezonowej to spore wyzwanie, któremu jednak sprostasz, mądrze planując kolejne kroki. Kluczem do sukcesu będzie skompletowanie właściwej grupy docelowej, oferty produktowej, komunikacji i kanałów dotarcia.
Łatwiej powiedzieć niż zrobić (to jasne!), ale mamy nadzieję, że dzięki naszemu wpisowi krok po kroku zrealizujesz skuteczną kampanię back to school w e-commerce.
Jeśli jednak wszystko to brzmi dla Ciebie nieco zbyt skomplikowanie, odezwij się do nas, a chętnie pomożemy Ci w przygotowaniu akcji na ten gorący sezon sprzedażowy!