Kluczowe wskaźniki KPI dla e-commerce – co musisz wiedzieć?

Dodano 19.06.2024

Mierz i rozwijaj! Optymalizuj swój e-sklep z KPI na miarę Twojego biznesu.
 

Wskaźniki efektywności pomagają obserwować wyniki i podejmować decyzje odnośnie prowadzonych działań nie tylko w e-commerce, ale także w szkole, sporcie, medycynie czy innych dziedzinach życia. 

Różnorodność i wielość dostępnych narzędzi i technologii, które dostarczają wręcz nielimitowanych ilości danych, sprawia, że może pojawić się problem z dobraniem kluczowych wskaźników, które należy zbierać, a następnie analizować. Prawidłowo dobrane wskaźniki wskazują możliwości poprawy efektywności i wyników, co jest kluczowe w rozwoju każdego biznesu.

 

Co to jest KPI?

KPI (z ang. Key Performance Indicators) to kluczowe wskaźniki efektywności, które mierzą, jak dobrze firma realizuje swoje cele. Dzięki wskaźnikom można śledzić postępy i sprawdzać, czy strategia działań przyjęta przez firmę jest owocna. KPI pomagają zrozumieć jak działają różne obszary biznesu, takie jak marketing, sprzedaż czy produkcja. Są to dane, które pokazują, czy przedsiębiorstwo osiąga swoje założenia i spełnia biznesowe oczekiwania.

W przypadku błędnie zdefiniowanych mierników dochodzi do podejmowania niewłaściwych decyzji, które mają wpływ na rozwój firmy, a raczej… jego brak.

Marketing cyfrowy ma tę przewagę nad innymi działaniami marketingowymi, iż zapewnia zdecydowanie większą widoczność i mierzalność działań. Ciężko stwierdzić ile osób widziało plakat reklamowy na przystanku, ale można sprawdzić ile osób odwiedziło witrynę internetową po kliknięciu w baner reklamowy.

 

Dlaczego potrzebujemy KPI w e-commerce?

Śledzenie kluczowych wskaźników wydajności stanowi ważny element utrzymania dobrej kondycji sklepu oraz osiągnięcia długofalowego sukcesu w przypadku każdego biznesu e-commerce. Dzięki wskaźnikom możliwe jest lepsze zrozumienie klientów firmy, identyfikacja obszarów, które odnoszą sukces, oraz wskazanie tych, którym należy się bliżej przyjrzeć, by poprawić ich funkcjonowanie.

 

Najważniejsze wskaźniki KPI e-commerce

KPI powinny mieć bezpośredni wpływ na realizację celów biznesowych i być zgodne z przyjętą strategią biznesową. KPI muszą być także mierzalne i dostosowane zarówno do etapu rozwoju firmy czy realizacji planu marketingowego, jak i do konkretnej firmy czy sklepu. Na jakie kluczowe wskaźniki efektywności warto zwrócić uwagę w świecie e-commerce?

 

Wskaźnik ROAS (Return on ad spend) to najprościej mówiąc zwrot z nakładów na reklamę. Mierzy skuteczność danej kampanii reklamowej lub pojedynczej reklamy. Im wyższy wskaźnik ROAS, tym efektywniejsza reklama. Na podstawie wartości wskaźnika można podejmować decyzje o rozwoju najbardziej opłacalnych kampanii.

Wyrażony jako iloraz łącznej wartości konwersji i łącznych wydatków.

Dowiedz się więcej na temat wskaźnika jakim jest ROAS: https://feb.net.pl/blog/kiedy-kampania-naprawde-zarabia

 

Zwrot z inwestycji (Return on investment, ROI) ocenia efektywność inwestycji finansowych w reklamy online i określa, czy odniosły zyski, czy straty.

Wyrażony jako iloraz łącznego zysku netto i łącznej kwoty wydatków, dlatego konieczna jest znajomość wszystkich przychodów i poniesionych kosztów.

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o ROI, przeczytaj dedykowany artykuł: https://feb.net.pl/blog/jak-liczyc-roi

 

Konwersja jest to zaangażowanie użytkownika na stronie internetowej, zdefiniowane jako wartościowe działania, takie jak zakup produktu, pobranie pliku, wypełnienie formularza kontaktowego itp. Umożliwia mierzenie efektywności działań marketingowych oraz dostosowywanie do bieżącej strategii biznesowej. W e-commerce będą to głównie: zakupy, dodanie do koszyka, rejestracja w sklepie, czy zapis na newsletter.

 

Z definicji współczynnik konwersji jest to średnia liczba konwersji na interakcję z reklamą wyrażona w procentach. Pozwala mierzyć wpływ kliknięć reklam na pożądane działania w witrynie, czyli np.: zakupy i na tej podstawie określać skuteczność słów kluczowych, reklam czy kampanii marketingowych.

 

Porozmawiajmy o skutecznych rozwiązaniach marketingowych dla Twojej firmy

Wyślij briefa

 

Łączny przychód jest to łączna kwota przychodów uzyskanych przez dany ecommerce w wybranym zakresie dat. Służy między innymi do obliczania wskaźnika ROAS,  ale może być też wskazówką w planowaniu wydatków marketingowych, strategii rozwoju, czy inwestycji na przyszłość.

 

Średnia wartość zamówienia (Average Order Value, AOV) to średnia kwota, jaką klient wydaje podczas jednej transakcji. Informacja ta pozwala analizować zachowania oraz trendy zakupowe, jakie pojawiają się w witrynie. Wysoka wartość świadczy o droższych zakupach klientów, co z kolei zwiększa wartość życiową klienta.

 

Współczynnik odrzuceń (Bounce rate, BR) odnosi się do odsetka użytkowników, którzy opuścili witrynę internetową bez wykonywania żadnych akcji. Wysoki wskaźnik może informować na przykład o tym, że strona jest nieprzyjazna dla użytkowników pod kątem UX lub o nieprawidłowo dobranej stronie docelowej reklamy dla danego słowa kluczowego.

Współczynnik odrzuceń wyrażany jest jako procentowy stosunek liczby użytkowników, którzy opuścili stronę bez interakcji, do ogólnej liczby użytkowników.

Dowiedz się więcej na temat współczynnika odrzuceń w GA4: https://feb.net.pl/blog/wspolczynnik-odrzucen-w-google-analytics-4

 

Koszt pozyskania klienta (Customer Acquisition Cost, CAC) informuje o kosztach firmy w celu pozyskania nowego klienta. Wskaźnik ten może obejmować koszty marketingowe na reklamy, czy działania sprzedażowe. 

Wyrażany jest jako iloraz sumy wszystkich wydatków na marketing i sprzedaż oraz całkowitą liczbę pozyskanych klientów.

 

Wartość życiowa klienta (Customer Life Value, CLV) wskazuje średnią wartość zamówień, jakie pochodziły od konkretnego klienta od pierwszego kontaktu z witryną. Zależna jest od średniej wysokości zamówienia, powtarzalności zamówień i współczynnik retencji. Powracający klienci są bardziej wartościowi niż nowi, ze względu na częstsze zakupy. 

Wyższa wartość CLV, świadczy o dobrej kondycji danego sklepu internetowego.

Wartość życiową klienta wyraża iloczyn średniej wartości zamówienia, średniej powtarzalności transakcji oraz okresu retencji.

Dodatkowe informacje na temat wskaźnika CLV pod linkiem: https://feb.net.pl/blog/clv-ltv-czym-jest-wartosc-zyciowa-klienta-i-jak-wykorzystac-ja-w-e-commerce

 

Porzucenie koszyka ma miejsce w przypadku, gdy użytkownik dodaje produkty do wirtualnego koszyka zakupowego, lecz opuszcza witrynę przed finalizacją transakcji. Duża liczba utworzonych koszyków bez realizacji zamówienia może świadczyć między innymi o problemach pojawiających się na ścieżce do zakupu, które wymagają naprawy, aby zwiększyć liczbę transakcji w witrynie.

Chcesz wiedzieć jak wykorzystać marketing automation do ratowania porzuconych koszyków? Sprawdź link: https://feb.net.pl/blog/10-tipow-na-uratowanie-porzuconego-koszyka-za-pomoca-marketing-automation 

 

Dzięki dobrze zdefiniowanym wskaźnikom KPI, można prawidłowo określać, śledzić i oceniać każdą wizytę użytkownika w sklepie online, ścieżkę klienta do zakupu i wreszcie sprzedaż, aby uzyskać wgląd w firmę i jej możliwości rozwojowe. 

Chcesz świadomie kształtować przyszłość swojego biznesu? Zapraszamy do współpracy! Specjalizujemy się w tworzeniu strategii opartych na solidnych danych, które pomagają naszym klientom osiągać ich cele biznesowe. Pozwól, aby Twoje e-commerce rosło na solidnych fundamentach - skontaktuj się z nami!


autor artykułu

Izabela Mazowiecka

PERFORMANCE SPECIALIST

Wypełnij brief

Opowiedz nam o swoich potrzebach, skontaktujemy się z Tobą, by omówić możliwości współpracy i zaproponować darmową ofertę

Wypełnij brief
Korzystanie z witryny Feb.net.pl oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w Polityce plików cookies. Jeżeli nie akceptujesz polityki cookies prosimy o opuszczenie strony.