
Czy SEO umarło?
Mimo że mamy 2023 rok, wciąż wiele osób zadaje pytanie: czy SEO umarło? Czy w czasach często zmieniających się algorytmów, wciąż można skutecznie pozycjonować strony internetowe? Czy Google doszło już do perfekcji w wyłapywaniu nieuczciwych praktyk pozycjonerów?
Pozycjonowanie stron w przeszłości
Jeszcze … lat temu skuteczne pozycjonowanie stron internetowych bazowało wyłącznie na umiejętności zdobycia odpowiednio wysokiej liczby pozyskiwanych linków; najlepiej najtańszych, pochodzących z własnych źródeł: katalogów, czy blogów. Im było ich więcej, tym szybciej witryny osiągały pożądane miejsce w wynikach wyszukiwania.
Jakość, optymalizacja, standardy Google dla Webmasterów? Żadne z tych zagadnień nie było traktowane poważnie. Po co, skoro do osiągnięcia przez witrynę wysokich miejsc w wynikach wyszukiwania wystarczyło nasycić tekst frazami kluczowymi?
Content, jak nietrudno się domyślić, ignorowano. Copywriterem był każdy, kto potrafił pisać artykuły z synonimami w formie: {Ala|Alina|Alinka} {ma|posiada|jest w posiadaniu} {kota|kotka|koteczka}. W rezultacie, Internet regularnie zalewany był przez falę, niemalże identycznych oraz bardzo słabych pod kątem merytorycznym, treści. Generowane przez nie wyniki wyszukiwania były równie złe.
Na podstawie jednego tekstu z szerokim wachlarzem synonimów w treści powstawały kolejne. Każdy z nich zaś „podpinano” pod odpowiedni serwis www. Nic więc dziwnego, że działania w ramach SEO nazywano otwarcie SPAMerstwem.
Obecnie prowadzenie takich działań jest bezcelowe – Google podjęło odpowiednie kroki, by uniemożliwić zdobywanie wysokich pozycji nieuczciwymi metodami. Pojawiły się jednak zupełnie inne, nowe zagadnienia, które każdy ekspert SEO musi znać.
Porozmawiajmy o skutecznych rozwiązaniach marketingowych dla Twojej firmy
Nowoczesne pozycjonowanie stron internetowych
Współczesne SEO kładzie nacisk na przemyślaną optymalizację stron pod kątem Wytycznych Google dla Webmasterów; bez kombinowania i sztucznego nasycania treści frazami kluczowymi „na chybił trafił”. Ogromną wagę kładzie się również na wartościowy i użyteczny content.
SEO a intencja użytkownika
Bardzo duże znaczenie ma wykorzystanie fraz zgodnie z intencją użytkownika. Jeżeli fraza, którą wpisuje w wyszukiwarkę, zazwyczaj kończy się przeprowadzeniem transakcji, nie ma sensu optymalizować pod nią wpisu blogowego. Odpowiednim miejscem będzie opis produktu lub jego kategorii. To tylko jeden przykład intencji użytkownika, których może być znacznie więcej.
Optymalizacja doświadczeń użytkownika – SXO
Rozważyć trzeba również ogólne doświadczenia użytkownika na stronie. Jeżeli poruszanie się po niej sprawia trudność, użytkownik nie będzie chciał kontynuować eksplorowania treści. Przekłada się to na wysoki wskaźnik odrzuceń, co może być interpretowane przez wyszukiwarkę jako negatywne – użytkownik nie znajduje na stronie tego, czego szukał, więc jej wartość jest niska. W takim przypadku nawet najlepszy content nie wystarczy. Z tego względu coraz częściej mówi się o SXO (Search Experience Optimization).
Sztuczna inteligencja w SEO
Wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji do prowadzenia działań SEO staje się codziennością. Najczęściej myśli się o tego typu narzędziach jako generatorach tekstu. Nie jest to podejście nieprawidłowe, warto jednak pamiętać o dodatkowej optymalizacji otrzymanych treści. Narzędzia oferują jednak inne funkcje - są w stanie przeanalizować domenę i zasugerować ciekawe miejsca do pozyskania linków zwrotnych. SEO wraz z AI to połączenie, na które każdy ekspert prowadzący działania związane z pozycjonowaniem musi być gotowy.
Budowanie profilu linków
Rewolucyjne zmiany objęły również działania w zakresie linkowania. Katalogi wraz ze stronami zapleczowymi z niewiarygodnymi tekstami straciły na znaczeniu. Ilość odeszła w niepamięć, teraz liczy się jakość! Każdy link powinien być przemyślany, tematyczny i jak najbardziej naturalny. Znaczenie ma nie tylko jego forma, ale też oznaczenia meta, otoczenie pozostałych słów i oczywiście autorytet domeny odsyłającej.
Jak widać SEO nie umarło – zmienia się jedynie sposób, w jaki o nim myślimy. W połączeniu z Content i Buzz Marketingiem, potrafi sprowadzić ogromny ruch na strony internetowe. Ruch relatywnie tani, ale za to cieszący się wysokimi konwersjami.
Masz pytania i chciałbyś, aby twoja strona pojawiła się w topowych wynikach wyszukiwania?
Zapraszamy do kontaktu.