Co wpływa na pozycję strony w Google? Czynniki rankingowe!

Dodano 06.12.2024

Google, jako najpopularniejsza wyszukiwarka na świecie, nieustannie doskonali swoje algorytmy, aby dostarczać użytkownikom jak najbardziej trafne i wartościowe wyniki. Dlatego też, aby skutecznie konkurować o czołowe pozycje w wynikach wyszukiwania, konieczne jest zrozumienie i optymalizacja szeregu czynników rankingowych.

W tym artykule przedstawię Ci najważniejsze czynniki wpływające na pozycję strony w Google. Omówię zarówno elementy techniczne, jak i contentowe, które mają znaczący wpływ na to, jak wysoko Twoja strona pojawi się w wynikach wyszukiwania. Zaczynajmy!

 

Czym są czynniki rankingowe Google?

Czynniki rankingowe Google to zestaw kryteriów, które wyszukiwarka bierze pod uwagę przy ocenie i klasyfikowaniu stron internetowych w wynikach wyszukiwania. Poznanie tych czynników jest kluczowe dla każdego, kto chce poprawić widoczność swojej witryny w Internecie.

Google wykorzystuje skomplikowane algorytmy, które analizują setki różnych aspektów strony internetowej, aby określić jej trafność w odniesieniu do konkretnych zapytań użytkowników. Algorytmy wyszukiwarki są regularnie aktualizowane, aby zapewnić jak najlepsze doświadczenia użytkownikom i przeciwdziałać nieuczciwym praktykom, polegającym na manipulacji systemem rankingowym.

Czynniki rankingowe podzieliłbym na dwie główne kategorie:

  1. Czynniki on-page (na stronie) – dotyczą elementów umieszczonych bezpośrednio w witrynie, takich jak treść, struktura HTML, meta tagi. Obejmują aspekty takie jak szybkość ładowania, responsywność, bezpieczeństwo. 
  2. Czynniki off-page (poza stroną) – odnoszą się do elementów “na zewnątrz” witryny, głównie do linków przychodzących i reputacji domeny.

Szacuje się, że istnieje kilkaset czynników rankingowych – co najmniej 200. Ich znaczenie może się zmieniać w zależności od branży, rodzaju zapytania i innych zmiennych. 

Warto zaznaczyć, że Google nie ujawnia dokładnej listy wszystkich czynników rankingowych ani ich istotności. Specjaliści SEO polegają przede wszystkim na własnych testach i obserwacjach. 

Zdarza się, że eksperci reprezentujący Google cząstkowo potwierdzają lub negują słuszność różnych faktoidów SEO na kanałach społecznościowych firmy. Na tego rodzaju wpisach nie można jednak zbudować kompletnej strategii działań.

 

Najważniejsze czynniki rankingowe Google

Ze względu na to, że nie istnieje jeden sprawdzony przepis na sukces w pozycjonowaniu witryny, ciężko wskazać najważniejsze czynniki rankingowe. 

Warto mieć jednak na uwadze podstawowy fakt: wyszukiwarka Google ma za zadanie pokazać użytkownikowi wyniki, które najlepiej odpowiedzą na jego zapytanie. Rolą specjalisty SEO jest więc tak zoptymalizować witrynę, by to zadanie jak najbardziej ułatwić. 

Pamiętajmy też, że to wyszukiwarka jest dla użytkowników, a nie użytkownicy dla wyszukiwarek. Wprowadzając zmiany na stronie, zawsze należy brać pod uwagę doświadczenia osoby odwiedzającej. To właśnie w tym celu wdrażane są kolejne aktualizacje Google. 

Na czym więc warto się skupić? W mojej opinii na tym, by dostarczać użytkownikowi to, czego potrzebuje. Kierując się ową zasadą, wybrałem 10 najważniejszych czynników rankingowych, które mają wpływ na pozycję strony w Google!

 

Porozmawiajmy o skutecznych rozwiązaniach marketingowych dla Twojej firmy

Wyślij briefa

 

Poprawnie działająca witryna

Nie ulega wątpliwości, że całkowitą podstawą udanego pozycjonowania jest działająca strona internetowa. W tym punkcie zawarłbym wszystkie kryteria techniczne i użytkowe, które powinny spełniać nowoczesne platformy. Należy zadbać o takie aspekty jak:

  • certyfikat SSL
  • responsywność (poprawne wyświetlanie w różnych rozdzielczościach)
  • wysokie wyniki Core Web Vitals (szybkie ładowanie strony, brak przesunięć układu, szybki czas odpowiedzi serwera)
  • minimalna ilość wewnętrznych przekierowań 301 i błędów 404
  • obecność plików robots.txt oraz sitemap.xml
  • poprawna struktura nagłówków
  • projekt strony wygodny dla użytkownika (UX)

Strony internetowe muszą spełniać coraz wyższe standardy, by konkurować o najlepsze pozycje w Google. Warto zadbać o ten aspekt jeszcze przed uruchomieniem portalu. Konsultacja ze specjalistą SEO przed wdrożeniem strony pomoże uniknąć wielu błędów, które z czasem będzie coraz trudniej naprawić.

Jeżeli witryna jest już opublikowana, pomocny okaże się profesjonalny audyt SEO badający opisane kwestie.

 

Jakościowy content – treść na stronie

Gdy mamy pewność, że witryna jest już na zadowalającym poziomie technicznym, trzeba skupić się na publikowanych w niej treściach. Mowa tu przede wszystkim o materiałach tekstowych, choć content tworzony jest także przez inne elementy (na przykład grafiki, wideo). 

W dobie AI łatwo skusić się na generowanie wszelkich treści przez ChatGPT lub inny model językowy. Bez odpowiednich umiejętności wykorzystywania tego rodzaju narzędzi nie odniesie się jednak spektakularnych efektów (którymi lubią chwalić się specjaliści na LinkedIn).

W większości przypadków nadal lepszym rozwiązaniem będzie inwestycja w profesjonalnego copywritera, który ma rozeznanie w danej branży i będzie w stanie tworzyć eksperckie publikacje. On również może wspierać się czatem przy tworzeniu treści, ale na przykład wyłącznie do zaplanowania struktury tekstu.

Problem z publikacjami generowanymi przez podstawowe prompty do ChatGPT nie wynika z tego, że są to treści stworzone przez model sztucznej inteligencji. Google nie penalizuje tekstów AI wyłącznie ze względu na źródło ich pochodzenia. Problemem jest tutaj brak spełnienia innych ważnych kryteriów, które pozwalają skategoryzować robotom dany tekst jako wartościowy.

Jakościowy content to taki, który wpasowuje się w model E-E-A-T (Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness – Doświadczenie, Wiedza, Autorytet, Wiarygodność). Aby zdobywać wysokie pozycje w wyszukiwarce, musisz udowodnić w swoich materiałach następujące fakty:

  1. masz praktyczne doświadczenie w danej dziedzinie, co potwierdza słuszność tekstów publikowanych w Twojej witrynie, a jednocześnie jest sygnałem, że będziesz w stanie dostarczać użytecznych informacji z tej branży także w przyszłości 
  2. masz wysoki poziom znajomości tematu, który opisujesz w ramach konkretnej publikacji – treści powinny być dostarczone przez osobę posiadającą odpowiednie kwalifikacje
  3. jako twórca masz swego rodzaju renomę w branży, a Twoja witryna jest znana w sieci jako wiarygodne źródło informacji
  4. przestrzegasz wytycznych Google dotyczących dokładności, uczciwości, niezawodności i nie wprowadzasz swoich użytkowników w błąd, co przekłada się na zaufanie ze strony wyszukiwarek

Jak spełnić te wysokie wymagania? Poniżej przedstawiam Ci najważniejsze wskazówki:

  • stosuj moduł bloku autora z jego biogramem we wpisach blogowych – w ten sposób pokażesz, że za tekstem stoi prawdziwy człowiek, a dodatkowo potwierdzisz jego kwalifikację poprzez informacje w biogramie
  • część wpisów powinna zawierać tekst pisany w pierwszej osobie – dzięki temu potwierdzisz osobiste doświadczenie w danym obszarze
  • zawieraj w tekście własne wnioski i przemyślenia – wyszukiwarka docenia wartość dodaną i umieści tekst wyżej gdy nie będzie jedynie kopią innych wpisów opisujących ten sam temat
  • pokaż, że stworzenie tego materiału zajęło Ci dużo czasu – opracuj autorskie grafiki, wykresy i analizy, których nie ma nigdzie indziej, a ich stworzenie wymagało znajomości opisywanego tematu
  • pozyskuj linki do witryny z zaufanych źródeł – gdy Twoja strona jest cytowana w sieci, wyszukiwarki mogą uznać ją za autorytet w branży (to może tyczyć się także samego autora treści)
  • publikuj wyłącznie sprawdzone informacje (szczególnie gdy prowadzisz portal z branży wymagającej wysokiego zaufania, na przykład medycznej)
  • upewnij się, że to, co piszesz, faktycznie może zostać uznane za użyteczne – głównym celem publikacji jest spełnienie oczekiwań użytkownika, więc zweryfikuj, że całościowo odpowiadasz na potencjalne pytania

Jakościowy content obejmuje również klasyczne wymagania, takie jak unikalność treści (zakaz kopiowania fragmentów tekstu z innych stron), zakaz SPAM-u, umieszczanie umiarkowanej liczby słów kluczowych w treści (brak keyword stuffing) i tym podobne kwestie.

 

Optymalizacja pod intencję wyszukiwania

Nawet najlepiej zoptymalizowany tekst nie zdobędzie wysokich pozycji, gdy intencja wyszukiwania jest inna, niż zakładaliśmy. Teksty muszą być nie tylko jakościowe, ale i trafne. Wyróżnia się cztery rodzaje intencji wyszukiwania:

  1. nawigacyjna – użytkownik wpisuje w wyszukiwarkę nazwę konkretnej firmy, produktu, usługi lub strony internetowej, z zamiarem dotarcia bezpośrednio do danej witryny – wie już, czego szuka, i chce szybko znaleźć oficjalną stronę lub określony zasób online, zamiast przeglądać różne inne wyniki
  2. informacyjna – użytkownik szuka konkretnych informacji na jakiś temat, zanim zdecyduje się na odwiedzenie danej strony – przykładowo, wpisuje w wyszukiwarkę pytania typu “co, jak, gdzie, kiedy”
  3. komercyjna – użytkownik poszukuje informacji, które mają na celu udzielenie pomocy przy podejmowaniu decyzji zakupowej – to znaczy, że chciałby kupić “rozwiązanie” na swój problem, ale jeszcze nie wie, co może mu w tym pomóc
  4. transakcyjna – użytkownik wie czego potrzebuje, jest już zdecydowany na zakup i szuka miejsca umożliwiającego przeprowadzenie transakcji

W zależności od intencji wyszukiwarka będzie podpowiadać inne typy treści. Będzie się zmieniać także jej wygląd – przykładowo, intencja transakcyjna powoduje wyświetlanie dodatkowych sekcji z produktami.

Przykładowo, artykuł blogowy zoptymalizowany na frazę “buty damskie” nie ma szansy znaleźć się w TOP 10, ponieważ fraza ma charakter transakcyjny. Najwyższe wyniki pozostają zarezerwowane dla podstron kategorii sklepów.

Sklepy internetowe powinny skupiać się przede wszystkim na rozwijaniu swojego drzewka kategorii i podkategorii. Poprzez dzielenie produktów według różnych kryteriów, tworzy się dedykowane “landing page” dla klientów poszukujących danego asortymentu. Pozwala to także na optymalizację opisów dla bardzo konkretnych zapytań. 

 

Unikalność treści na podstronach – brak kanibalizacji

Podejmując próby dopasowania treści do intencji wyszukiwania, łatwo wygenerować inny błąd – kanibalizację treści. Borykają się z nim najczęściej platformy e-commerce, którym zarekomendowano regularne publikacje blogowe, ale nie wskazano jaki charakter powinny mieć wpisy. Prowadzi to do sytuacji opisanej w poprzednim punkcie, czyli między innymi tworzenia wpisów na takie same frazy jak utworzone kategorie sklepu. Tworzenie takich wpisów oczywiście mija się z celem, a może nawet wygenerować dodatkowe problemy. 

Kanibalizacja treści to sytuacja, w której dwie podstrony Twojej witryny są zoptymalizowane na te same frazy kluczowe. To mylące dla wyszukiwarek, które mogą mieć problem z ustaleniem, którą podstronę powinny wyświetlać w odpowiedzi na dane zapytanie. Skutkuje to “żonglowaniem” w wynikach wyszukiwania – raz zostanie zaproponowany wpis blogowy, innym razem podstrona kategorii. W efekcie obniża się pozycja obu podstron, niwelując efekt wypracowany przez pozycjonowanie.

Aby uniknąć kanibalizacji treści, każda podstrona serwisu powinna być poświęcona wąskiej, ale unikalnej grupie słów kluczowych. Należy kontrolować, czy publikowane wpisy nie będą konkurować z istniejącymi podstronami. Z tego względu rekomenduję tworzenie wpisów blogowych o charakterze poradnikowym, które rozwiązują problemy czytelników (lub dla e-commerce – klientów). Sprzedawany produkt może zostać wtedy opisany jako rozwiązanie danego problemu. To również dobre miejsce na umieszczenie linków wewnętrznych w treści.

 

Aktualność informacji

Twoja strona działa, publikowane teksty są wysokiej jakości, trafne oraz unikalne w skali witryny. Teraz trzeba zadbać jeszcze o ich aktualność! Google chętniej promuje świeższe materiały, ponieważ z perspektywy wyszukiwarki będą one lepiej odpowiadać potrzebom użytkowników tu i teraz. 

Wpisy opublikowane 3-4 lata temu będą stopniowo tracić na widoczności, nawet jeżeli ich charakter wskazuje na ponadczasowość. W projektach swoich klientów często obserwuję artykuły, które generowały kiedyś ruch organiczny, ale z czasem było go coraz mniej.

Rozwiązaniem tej sytuacji jest odświeżanie treści artykułów. Warto dodać nawet jeden akapit dodatkowych przemyśleń do starszych wpisów blogowych. Następnie możemy opublikować je ponownie, ale z nowszą datą publikacji (lub zachować datę pierwszej publikacji, ale umieścić również datę ostatniej modyfikacji). Wyszukiwarka potraktuje wpisy jako aktualne i trafne, ponownie przywracając im utracone pozycje.

 

bądź na bieżąco
Zapisz się do naszego newslettera!
Zgadzam się na otrzymywane komunikatów marketingowych drogą mailową od FEB

 

Linkowanie wewnętrzne – logiczna nawigacja

Linkowanie wewnętrzne, choć często niedoceniane, jest kluczowym elementem strategii SEO. Jego właściwa organizacja nie tylko ułatwia poruszanie się po stronie, ale także wspiera widoczność w wynikach wyszukiwania. Na szczególną uwagę zasługują takie elementy jak menu główne, stopka, paski boczne oraz tzw. "menu okruszkowe", które pomagają użytkownikom zorientować się w strukturze witryny.

Z punktu widzenia SEO, linkowanie wewnętrzne pełni rolę mostu między różnymi sekcjami strony, umożliwiając wyszukiwarkom zrozumienie tematyki oraz relacji między podstronami. 

Kluczowym podejściem w tym kontekście jest tworzenie silosów tematycznych, czyli logicznego podziału treści na kategorie i podkategorie. Dzięki temu możemy linkować od ogólnych tematów do bardziej szczegółowych, tworząc spójny przepływ informacji, co wpływa pozytywnie na indeksację nowych treści.

Takie podejście nie tylko wspomaga SEO, ale także poprawia doświadczenie użytkownika. Łatwość nawigacji i szybkie dotarcie do poszukiwanych informacji sprawiają, że odwiedzający chętniej pozostają na stronie dłużej, co pozytywnie wpływa na wskaźniki zaangażowania, a tym samym na pozycję w wynikach wyszukiwania.

Anchor, czyli tekst linków, ma również istotne znaczenie w linkowaniu wewnętrznym. Powinniśmy wyznaczyć, którymi słowami kierujemy do danych podstron i zadbać o to, by nie stosować ich wymiennie. Dzięki temu roboty skanujące witrynę mają jasny sygnał, że dana podstrona jest zoptymalizowana na frazy kluczowe z anchorów. Oczywiście musimy pamiętać, by treść strony docelowej pokrywała się z tekstem linka – nie można wprowadzać użytkowników w błąd!

 

Dane strukturalne schema.org

Dane strukturalne to specjalne znaczniki kodu, które pomagają wyszukiwarkom zrozumieć zawartość strony internetowej – w sposób precyzyjny i kontekstowy. Jest to rodzaj uporządkowanego formatu danych, który ułatwia interpretację informacji, takich jak produkty, usługi, recenzje, wydarzenia, artykuły czy lokalizacje.

Zobacz też: Czym są dane strukturalne i jak wykorzystać je do zwiększenia widoczności?

Dzięki danym strukturalnym można również zdobyć dla swojej strony widok "rich snippets", czyli rozszerzonych fragmentów, które pojawiają się w wynikach wyszukiwania. Zaliczamy do nich np. gwiazdki ocen, ceny produktów czy informacje o wydarzeniach. Takie elementy przyciągają uwagę użytkowników, zwiększając CTR, co jest kolejnym pozytywnym sygnałem dla wyszukiwarek.

 

Topical authority – autorytet w branży

To pojęcie odnosi się do stopnia, w jakim strona internetowa lub marka jest uznawana przez wyszukiwarki za eksperta w określonej dziedzinie. Jest to istotny czynnik rankingowy, który ma wpływ na pozycjonowanie treści w wynikach wyszukiwania. W skrócie, oznacza to, że strona, która regularnie dostarcza wysokiej jakości, wyczerpujących treści na dany temat, zdobywa autorytet w danej branży, co prowadzi do lepszej widoczności w Google.

Autorytet tematyczny buduje się poprzez publikowanie zróżnicowanych i dogłębnych materiałów, które wyczerpują temat, odpowiadają na różne pytania użytkowników i zapewniają cenne informacje. Strony, które uzyskują topical authority, są postrzegane jako zaufane źródła informacji, co zwiększa ich szansę na wyświetlanie w czołowych wynikach wyszukiwania dla związanych z nimi słów kluczowych.

Warto zauważyć, że autorytet tematyczny to nie tylko ilość treści, ale przede wszystkim ich jakość i spójność w ramach konkretnej niszy. Im bardziej strona koncentruje się na szczegółowym pokryciu danego tematu, budując swoje treści w oparciu o zrozumienie potrzeb użytkowników, tym bardziej wzrasta jej autorytet w branży. W tym punkcie widać wyraźne połączenie z kwestią E-E-A-T oraz strukturą treści (linkowaniem wewnętrznym).

Treści z zaufanej strony mogą też naturalnie pozyskiwać linki zwrotne z sieci, gdy zostaną oznaczone jako źródło. W ten sposób dodatkowo potwierdza się uznanie ekspertów w branży.

 

Linkowe zewnętrzne – zaufane źródło

Linki zewnętrzne, zwane także backlinkami, to odnośniki prowadzące do Twojej strony internetowej z innych witryn. Są one jednym z najważniejszych sygnałów rankingowych dla wyszukiwarek, ponieważ pełnią funkcję swego rodzaju "głosów zaufania". Gdy renomowana i zaufana strona internetowa linkuje do Twojej witryny, wyszukiwarki interpretują to jako sygnał, że Twoja strona jest wartościowa.

Jednak nie każdy backlink ma taką samą wartość. Linki z niskiej jakości stron lub te pozyskane w sposób niezgodny z wytycznymi Google (np. przez spamowanie) mogą wręcz zaszkodzić stronie. Dlatego warto stawiać na budowanie naturalnych, zróżnicowanych i wysokiej jakości backlinków, które pochodzą ze znanych, branżowych stron internetowych z ruchem organicznym.

 

Historia domeny – brak podejrzanej aktywności

Ten problem nie dotyczy większości właścicieli stron internetowych, ale warto o nim wspomnieć. 

Popularną praktyką jest przechwytywanie domen, które kiedyś były już opublikowane w Internecie. Można się na to skusić przez atrakcyjną nazwę domeny lub obietnicę zachowania części pozyskanych backlinków. Mało kto zastanawia się jednak, co działo się z domeną przed zakupem – a ma to ogromne znaczenie!

Jeżeli domena była w przeszłości powiązana z nieuczciwymi działaniami, takimi jak rozsyłanie wirusów, spamowanie, oszustwa czy phishing, może to znacząco wpłynąć na jej przyszłą widoczność w wynikach wyszukiwania.

Wyszukiwarki korzystają z zaawansowanych algorytmów, które oceniają wiarygodność i reputację stron internetowych. Domena, która była zamieszana w niebezpieczne lub nielegalne działania, może obserwować znaczący spadek w rankingu. Oznacza to, że nawet po ponownym uruchomieniu strony pod nowym właścicielem, odzyskanie zaufania wyszukiwarki może być trudne i czasochłonne.

 

TOP 10 czynników rankingowych wg. FEBTOP 10 czynników rankingowych wg. FEB

 

Wykorzystaj wiedzę o czynnikach rankingowych w pozycjonowaniu!

Jak widzisz, istnieje wiele aspektów, które mają wpływ na pozycjonowanie strony internetowej. W tym artykule omówiłem 10 najważniejszych dla mnie czynników rankingowych – od poprawności technicznej witryny, przez wysokiej jakości treści, optymalizację linków wewnętrznych i zewnętrznych, aż po autorytet tematyczny. 

Wybrałem je, ponieważ uważam, że spełniając wyznaczone w ten sposób kryteria, można osiągnąć długofalowy sukces w pozycjonowaniu. Przedstawione działania nie opierają się na sztucznej manipulacji algorytmem, a na dostarczaniu realnej wartości dla użytkowników. Zdecydowanie można brać pod uwagę jeszcze wiele innych czynników, ale opisane zasady będą odpowiadać za 80% sukcesu. Przekonaj się sam!

 

Autor artykułu

Marcel Pękala
SPECJALISTA SEO

Wypełnij brief

Opowiedz nam o swoich potrzebach, skontaktujemy się z Tobą, by omówić możliwości współpracy i zaproponować darmową ofertę

Wypełnij brief
Korzystanie z witryny Feb.net.pl oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w Polityce plików cookies. Jeżeli nie akceptujesz polityki cookies prosimy o opuszczenie strony.