Kanibalizacja słów kluczowych - na czym polega i jak jej uniknąć?

SEO / SEM
Dodano 10.03.2021

Data aktualizacji: 23.11.2023

Zastanawiasz się nad tym, co tak naprawdę oznacza kanibalizacja słów kluczowych? Nie wiesz, jak sprawdzić, czy dotyczy Twojej strony? Czytaj dalej!

Dzielnie walczysz z optymalizacją swojej strony. Każdego dnia sumiennie wdrażasz popularne wytyczne SEO, na wszelki wypadek realizując również te, które znalazłeś na setnej stronie wyników wyszukiwania. Tworzysz unikalny content, dbając o przejrzystą strukturę nagłówków, szczegółowe opisy produktów oraz wysokiej jakości poziom linków, jakie mają sprowadzić ruch do witryny. A na końcu drogi, zamiast wysokiej pozycji fraz kluczowych i rosnącej widoczności swojej strony odkrywasz, że Google systematycznie zmienia pozycje najważniejszych dla Ciebie fraz, umieszczając je raz w topowych wynikach wyszukiwania, raz w odległych zakamarkach Internetu. Gdzie popełniłeś błąd? Dlaczego nie możesz utrzymać się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania? Diagnoza jest prosta: najprawdopodobniej dokonałeś kanibalizacji słów kluczowych!

 

Co to jest kanibalizacja słów kluczowych?

Kanibalizacja słów kluczowych to sytuacja, w której na dane słowo kluczowe wyszukiwarka odnajduje więcej niż jeden adres w obrębie całej witryny. W efekcie strona posiada co najmniej dwa adresy URL, które zawierają te same frazy i walczą między sobą o to, by być jak najwyżej w organicznych wynikach wyszukiwania. Przedstawmy to na konkretnym przykładzie:

Prowadzisz sklep internetowy, w którym sprzedajesz produkty ze zdrową żywnością. W swoim asortymencie masz m.in. orzechy, dla których tworzysz unikalny opis, zachęcający do tego, aby włączyć je do swojej diety. Orzechy przypisane są do kategorii głównej, dla której również przygotowujesz podobny opis, a firmowy blog posiada już dwa artykuły dotyczące zalet spożywania orzechów. Wszystkie podstrony optymalizujesz na takie same frazy kluczowe - ,,orzechy”, ,,właściwości orzechów” oraz ,,przepisy na dania z orzechami”. Wypisz-wymaluj kanibalizacja słów kluczowych!

 

Jak sprawdzić kanibalizację słów kluczowych na stronie?

Teraz, gdy już wiesz na czym polega kanibalizacja słów kluczowych, możesz zrobić rachunek sumienia. Z doświadczenia wiemy, że jest to wykroczenie, które popełnia się nieświadomie i (paradoksalnie) z dobrych pobudek. Jednak skąd wiadomo, że problem kanibalizacji fraz dotyczy naszej witryny i jak to sprawdzić?

  1. Po pierwsze: dokładnie monitoruj pozycje fraz kluczowych. To, co powinno zwrócić twoją uwagę, to duże skoki fraz - a w zasadzie ich pozycji - w wynikach wyszukiwania. Jeśli omawiane ,,orzechy” znajdują się na 4. pozycji, dwa dni później spadły na 21., po czym ponownie wróciły do stanu wyjściowego, to najprawdopodobniej dwie podstrony walczą pomiędzy sobą, a Google nie wiedząc, którą z nich powinien uznać za najlepszą, raz wyżej pozycjonuje jedną, a innym razem drugą.

  2. Po drugie: skorzystaj z odpowiednich narzędzi. Przede wszystkim zajrzyj do swojego panelu w Google Search Console, odnajdź zakładkę "Skuteczność", wybierz jedną z kluczowych fraz, a następnie przejdź do zakładki "Strony". Znajdziesz tam listę adresów, które pojawiły się w obrębie Twojej witryny na wybraną przez Ciebie frazę. Możesz przeanalizować wszystkie adresy URL i sprawdzić, czy nie potrzebują dodatkowych optymalizacji - jeśli okaże się, że pozycjonujesz je na takie same frazy kluczowe, wniosek może być tylko jeden: kanibalizujesz frazy kluczowe!

    Bardzo pomocny jest również raport "Kanibalizacja" w panelu Senuto. W dedykowanej zakładce możesz przejrzeć kluczowe frazy, które występują pod różnymi adresami URL, a także wahania ich pozycji w zakresie dziennym lub tygodniowym. Podczas analizy zastanów się nad tym, czy użycie identycznych fraz w kilku adresach powoduje kanibalizację, czy stanowi jedynie uzupełnienie poruszanego tematu. Jednak im wyższe wahania w pozycjach, tym większe prawdopodobieństwo tego, że w obrębie witryny doszło do błędu optymalizacyjnego.

 

Kanibalizacja słów a SEO 

Skutki nieodpowiedniej strategii optymalizacji treści na stronie mają bezpośredni wpływ na efekty działań SEO. Jeśli wartościowy, bogaty w unikalne treści artykuł będzie walczyć o pozycje z opisem danego produktu, może się okazać, że klient (pomimo szczerych chęci) nie trafi na docelową witrynę, porzucając tym samym plany finalizacji zamówienia. Skutki kanibalizacji są oczywiście bardziej złożone.

Efektem kanibalizacji dla SEO są wahania kluczowych fraz oraz widoczności witryny w organicznych wynikach wyszukiwania.  Jednym z najważniejszych skutków kanibalizacji słów kluczowych jest spadek pozycji witryny w SERP-ach. Gdy wiele stron na stronie internetowej koncentruje się na tych samych słowach kluczowych, Google może mieć problem z ustaleniem, która strona jest najbardziej odpowiednia dla danego zapytania, co może skutkować obniżeniem pozycji wszystkich stron 

Kanibalizacja skutkuje też stopniowym, aczkolwiek systematycznym spadkiem autorytetu podstrony i domeny, wynikający z walki o pozycje w wyszukiwarce.

Kanibalizacja wskazuje na częste powielanie tych samych treści. Każdy kolejny wpis zoptymalizowany na tę samą frazę nie wyczerpie tematu, nie poruszy nowych kwestii i nie zaproponuje kolejnych rozwiązań, powielając wnioski, które padły w poprzednich artykułach - w tym przypadku ucierpi nie tylko SEO, ale również potencjalny klient.

W przypadku kanibalizacji słów kluczowych treści na stronie internetowej mogą stać się rozmyte i niespójne. Zamiast skupiać się na tworzeniu treści wartościowej i unikalnej dla użytkowników, strony mogą próbować dostosować się do wielu różnych słów kluczowych, co może wpłynąć na jakość treści i spowodować, że staną się one mniej atrakcyjne dla czytelników.

Zarządzanie i optymalizacja stron pod kątem SEO staje się trudniejsza, gdy wiele stron koncentruje się na tych samych słowach kluczowych. Administratorzy witryn muszą podejmować dodatkowe wysiłki w celu zrozumienia, które strony wymagają poprawy.

 

Porozmawiajmy o skutecznych rozwiązaniach marketingowych dla Twojej firmy

Skontaktuj się

 

Kanibalizujesz słowa kluczowe?

Sprawdź, jak tego uniknąć i co zrobić, aby pozbyć się problemu!

Najważniejsza jest diagnoza - im szybsza, tym lepiej dla Twojej strony. Jeśli już wiesz, że problem dotyczy Twoich podstron, zastanów się nad tym, co możesz zrobić, aby nie popełniać tego błędu w przyszłości. Rozplanuj treści, dobierz do nich odpowiednie, unikalne słowa kluczowe (najlepiej z długim ogonem) i umieszczaj je tylko tam, gdzie to wskazane. Może i dołożysz sobie pracy, ale przecież liczą się efekty, prawda? Siły zaoszczędzone na walce o pozycje własnych podstron możesz teraz skumulować na bitwę z konkurencją - ta będzie zdecydowanie bardziej opłacalna.

 

Co zrobić z istniejącymi adresami, które rozpoczęły już proces kanibalizacji?

Rozwiązań jest kilka, a ich wybór powinien być zależny od sytuacji, w jakiej znajduje się Twoja podstrona i celu, jaki chciałbyś osiągnąć:

  • dokonaj optymalizacji problematycznych treści: wybierz stronę, która według Ciebie powinna znaleźć się najwyżej w wynikach wyszukiwania i modyfikuj tę, która jest mniej istotna. Postaraj się o to, aby frazy kluczowe były różnorodne, dopracuj meta title i description,
  • połącz walczące ze sobą adresy: z punktu widzenia SEO to jedna z najlepszych opcji. Połącz wszystkie problematyczne artykuły w jeden, ustawiając przekierowanie 301. Jak wygląda to w praktyce? Każdy z artykułów ma fizycznie tylko jeden adres URL, ruch pochodzący z pozostałych wpisów jest więc przekazywany do jednej strony. Podobnie zrób z opisami produktów, na których zauważyłeś duplikację - jeśli to możliwe, ustaw odpowiednie filtry - zamiast kilkunastu stron z tą samą treścią stwórz jedną, w obrębie której klient będzie mieć możliwość wyboru koloru/rozmiaru itp.,
  • użyj tagu kanonicznego: jeśli dokonałeś gruntownej analizy i wiesz już, że nie możesz usunąć żadnej z podstron, ustawić przekierowania lub zmodyfikować ich treści, dobrym rozwiązaniem będzie wdrożenie rel canonical. Wprowadzenie tagu poinformuje wyszukiwarki o tym, która strona jest właściwa i którą powinny uwzględnić w organicznych wynikach wyszukiwania,
  • wprowadź atrybut "no index": to alternatywa dla wszystkich poprzednich opcji. Użycie tej formuły w odniesieniu do problematycznej podstrony będzie jasną informacją dla robotów wyszukiwarek o tym, że nie powinny uwzględniać jej w wynikach wyszukiwania,
  • zadbaj o właściwe linkowanie: to wskazówka, o której powinieneś pamiętać na każdym etapie tworzenia nowych treści. 

Czy na tym koniec analizy kanibalizacji słów kluczowych? Każdy doświadczony SEOwiec wie, że to dopiero początek! Dynamiczne zmiany w obrębie ogólnej widoczności witryny i pozycji fraz kluczowych mogą być wynikiem wielu czynników, których nie widać na pierwszy rzut oka. 

 

Jeśli podejrzewasz, że treści na Twojej stronie walczą pomiędzy sobą o wysokie miejsce w wynikach wyszukiwania i nie wiesz, jak przerwać tę kanibalistyczną ucztę, skontaktuj się z nami - znajdziemy optymalne rozwiązanie dostosowane do Twoich potrzeb!

Wypełnij brief

Opowiedz nam o swoich potrzebach, skontaktujemy się z Tobą, by omówić możliwości współpracy i zaproponować darmową ofertę

Wypełnij brief
Korzystanie z witryny Feb.net.pl oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w Polityce plików cookies. Jeżeli nie akceptujesz polityki cookies prosimy o opuszczenie strony.