Jak wydłużyć średni czas trwania sesji na stronie?
Średni czas trwania sesji na stronie internetowej to istotny wskaźnik, o którym należy pamiętać prowadząc działania marketingowe online. Czas spędzany na stronie wynika bezpośrednio z doświadczeń użytkowników. Jeżeli jest zbyt niski, na pewnym etapie przyjętej strategii popełniono istotny błąd! W tym artykule pomogę Ci zrozumieć to zagadnienie i przedstawię sprawdzone metody, które pozwolą wydłużyć średni czas trwania sesji.
Czym jest średni czas trwania sesji i dlaczego jest tak ważny?
Zacznijmy od początku. Czym tak właściwie jest wspomniana sesja i jak mierzy się jej czas?
Sesja to tymczasowy, unikalny stan połączenia między użytkownikiem a serwerem, który umożliwia śledzenie i zarządzanie aktywnością użytkownika podczas odwiedzania strony internetowej. W ramach pojedynczej sesji odwiedzający może przeglądać różne podstrony, klikać na linki i przemieszczać się po serwisie.
Czas trwania sesji rozpoczyna się w momencie wejścia na stronę i kończy w chwili jej opuszczenia.
Średni czas trwania sesji to wartość obliczana na podstawie czasu trwania sesji wszystkich odwiedzających w danym okresie. Pozwala określić, jak długo użytkownicy pozostają na danej witrynie (lub konkretnej podstronie) i jakie podejmują na niej aktywności. Im dłuższy średni czas sesji, tym większa szansa, że odwiedzający zapoznają się z opublikowaną treścią, skorzystają z oferowanych usług lub dokonają zakupu.
Sesje z zaangażowaniem to sesje, które trwają dłużej niż 10 sekund, zawierają kluczowe zdarzenie lub co najmniej 2 wyświetlenia stron / ekranów.
Wszystkie te parametry możemy mierzyć z wykorzystaniem Google Analytics.
Od czego zależy czas trwania sesji?
Długość sesji jest uzależniona od charakteru podstrony. W zależności od funkcji, na czas sesji może wpłynąć:
- szybkość i skuteczność ładowania elementów strony (dla wszystkich rodzajów treści),
- jakość treści (dla wpisów blogowych),
- layout strony (dla kart produktowych),
- funkcjonalność (dla interaktywnych narzędzi, np. kalkulatorów online).
W skrócie – szybkość ładowania, atrakcyjne treści i intuicyjna obsługa witryny mają kluczowe znaczenie dla tego, czy użytkownik spędzi na niej więcej czasu, a w efekcie dokona pożądanej konwersji.
Porozmawiajmy o skutecznych rozwiązaniach marketingowych dla Twojej firmy
Pomiar sesji w GA4
Kiedy użytkownik zaczyna sesję na stronie lub w aplikacji, Google generuje zdarzenie o nazwie session_start, które tworzy unikalny identyfikator sesji (session ID) oraz przypisuje numer tej sesji (session number).
- Identyfikator sesji to po prostu znacznik czasu, który określa moment rozpoczęcia sesji. Dzięki temu, analizując dane poza Google Analytics, można połączyć session ID z unikalnym identyfikatorem użytkownika, aby łatwo rozróżnić różne sesje.
- Numer sesji wskazuje, ile sesji dany użytkownik rozpoczął do tej pory. Na przykład, jeśli użytkownik jest na swojej trzeciej wizycie na stronie, numer sesji będzie wynosił trzy.
Liczba sesji w Google Analytics jest obliczana na podstawie szacunkowej liczby unikalnych identyfikatorów sesji (session IDs). Każda sesja, która rozpoczyna się na Twojej stronie lub w aplikacji, jest przypisywana unikalnemu identyfikatorowi sesji. Analytics następnie zlicza te unikalne identyfikatory, aby oszacować całkowitą liczbę sesji, które miały miejsce.
Jak Google Analytics oblicza średni czas trwania sesji?
Google Analytics oblicza średni czas trwania sesji, dzieląc łączny czas trwania wszystkich sesji przez ich liczbę. W ten sposób uzyskuje się średni czas trwania sesji na danej podstronie lub w całej witrynie.
Aby obliczyć czas trwania jednej sesji, Analytics mierzy różnicę czasu pomiędzy pierwszym i ostatnim zdarzeniem w ramach jednego identyfikatora sesji.
Jak sprawdzić średni czas trwania sesji w Google Analytics?
Informacje na temat średniego czasu trwania sesji na naszej stronie możemy znaleźć w kilku raportach Google Analytics. Jedną z najłatwiejszych ścieżek jest wejście w zakładkę Raporty, następnie Pozyskanie, a na końcu Pozyskiwanie ruchu. Dane dotyczące średniego czasu trwania sesji znajdziemy również w sekcji Zdobywanie potencjalnych klientów, a konkretnie w zakładce Odbiorcy.
Opisane raporty zawierają kluczowe metryki, które warto monitorować na bieżąco. Pozwala to szybciej zareagować na niepokojące wyniki. Ignorowanie przesłanek grozi negatywnym wpływem na kondycję witryny i jej wyniki sprzedażowe. Miej na uwadze, żeby nie analizować najświeższych dat (np. dziś i wczoraj) ponieważ dane mogą być jeszcze niepełne.
O czym jeszcze trzeba pamiętać w kwestii sesji GA4?
Sesja w Google Analytics to ogół interakcji użytkownika, które zachodzą w obrębie danej witryny w określonym przedziale czasowym. Na jedną sesję może składać się wiele odsłon (np. odwiedzenie kilku podstron), zdarzeń (np. kliknięć CTA) czy transakcji e-commerce.
Google Analytics traktuje jednego użytkownika jako osobną jednostkę, nawet jeśli w ciągu dnia, tygodnia czy miesięcy odwiedzi stronę wielokrotnie. Wówczas będzie on generował kolejne sesje, ale będzie wciąż rejestrowany jako ten sam odwiedzający.
Kluczową informacją jest, że domyślnie sesja w GA4 kończy się lub wygasa po 30 minutach braku aktywności użytkownika. Warto pamiętać, że każda interakcja ze stroną (np. otwarcie nowej podstrony) spowoduje reset czasu odwiedzin. W rzeczywistości nie ma więc maksymalnego limitu czasu trwania sesji, o ile użytkownik pozostaje aktywny. Istnieje również możliwość wydłużenia czasu, po którym nastąpi automatyczne wygaszenie sesji w panelu administratora GA4.
Porozmawiajmy o skutecznych rozwiązaniach marketingowych dla Twojej firmy
7 skutecznych sposobów na wydłużenie średniego czasu trwania sesji
Naszym celem nie jest wyłącznie wydłużenie średniego czasu użytkownika na stronie, ale jego optymalizacja w taki sposób, aby osoby wchodzące na naszą witrynę realizowały założone cele. Jak to osiągnąć? Oto moje sprawdzone propozycje!
Poznaj preferencje Twoich użytkowników
Postaraj się jak najlepiej zrozumieć swoją grupę docelową. Zwróć uwagę, z jakimi intencjami trafiają do Ciebie odwiedzający. Nie każdy kupujący musi spędzać czas na czytaniu Twoich artykułów – być może to kolejna wizyta i dana osoba pojawiła się, aby zrealizować koszyk zakupowy. Zadbaj, aby wizyta na stronie była przyjemna i satysfakcjonująca dla każdego użytkownika.
Przeanalizuj wskaźnik porzucania koszyka
Sprawdź ścieżkę klienta i dowiedz się, w jakich momentach opuszcza stronę, nie realizując zamówienia z koszyka. Jeśli średni wskaźnik porzuceń wynosi powyżej 80%, postaraj się zoptymalizować proces realizacji transakcji i ułatwić go dla odwiedzających.
Zobacz też: 10 tipów na uratowanie porzuconego koszyka za pomocą marketing automation
Linkuj do powiązanych podstron
Strona produktowa na Twoim sklepie powinna zawierać szereg propozycji dla klienta - podobne artykuły, inne produkty i rekomendacje, które mogą go zainteresować, a także linki do treści na blogu (np. z instrukcjami). Postaraj się, aby konsument jak najdłużej pozostał na Twojej stronie, dając mu powody, by tego dokonał.
Popraw czytelność i responsywność strony
Upewnij się, że Twoja witryna jest przejrzysta i łatwa w nawigacji zarówno dla użytkowników korzystających z komputerów, jak i urządzeń mobilnych. Czytelna strona jest przyjemniejsza i bardziej funkcjonalna, co zachęca odwiedzających do dłuższego pozostania na niej. Pomaga w tym odpowiedni font, wielkość czcionki, podział na akapity, nagłówki, wypunktowania oraz odpowiednia ilość przestrzeni.
Zadbaj o atrakcyjny i angażujący content
Twórz treści, które wciągają i angażują użytkowników. Zadbaj, aby grafiki, filmy i inne multimedia były wysokiej jakości, a przede wszystkim odpowiadały na preferencje odwiedzających i trafiały w ich gust. Zawartość Twojej witryny musi być unikalna, interesująca i wartościowa. Takie działanie może przełożyć się na dodatkowe aktywności użytkowników, np. zapis na newsletter lub pobranie e-booka.
Regularnie aktualizuj stronę
Opracowane materiały nie muszą (i nie powinny) być zapomniane. Pamiętaj o systematycznej aktualizacji contentu na Twojej stronie. Informacje muszą być sprawdzone i wiarygodne. Przy okazji, warto uatrakcyjniać treści, aby czytelnicy nie nudzili się na Twojej witrynie – ściany tekstu bywają zniechęcające. Zwiększenie zaangażowania można osiągnąć np. poprzez przygotowanie infografik czy filmów poradnikowych.
Dowiedz się więcej: Co to jest recykling treści i jak go wykorzystać?
Wydłuż czas trwania sesji i zarabiaj!
Średni czas trwania sesji na stronie internetowej w Twojej witrynie to bardzo ważny wskaźnik, informujący o atrakcyjności publikowanych treści. Warto brać go pod uwagę w analizach marketingowych i optymalizować go poprzez zwiększanie użyteczności serwisu.
Pamiętaj, że czas spędzany na stronie nie jest celem samym w sobie, a środkiem do realizacji założonych celów biznesowych. Mimo wszystko, tylko holistyczne podejście pozwoli Ci osiągnąć sukces w budowaniu zaangażowanej społeczności wokół Twojej marki!
W tym artykule dowiedziałeś się:
- Średni czas trwania sesji na stronie internetowej jest istotnym wskaźnikiem efektywności działań marketingowych online.
- Im dłuższy średni czas sesji, tym większa szansa na zaangażowanie użytkowników i realizację celów biznesowych.
- Google Analytics (GA4) pozwala mierzyć czas trwania sesji oraz analizować dane związane z sesjami użytkowników.
- Istnieje wiele metod na wydłużenie czasu trwania sesji, takich jak: optymalizacja treści, poprawa czytelności strony, linkowanie do powiązanych podstron i regularne aktualizacje zawartości.
Źródła:
https://support.google.com/analytics/answer/9191807
Autor artykułu
Marcel Pękala
SPECJALISTA SEO