Jak liczyć ROI?

Dodano 17.11.2023

Data aktualizacji: 21.11.2023

Nie wiesz, czy Twoje inwestycje przynoszą oczekiwane rezultaty, albo które z nich są najbardziej dochodowe? Chcesz podejmować lepsze decyzje finansowe? Licz ROI!

Jeżeli na którekolwiek z powyższych pytań odpowiedziałeś “tak”, to jesteś we właściwym miejscu. Poznaj Return on Investment (ROI) - kluczowy wskaźnik, który pomoże Ci ocenić efektywność Twoich inwestycji i zoptymalizować swój biznes. Czytaj dalej, aby dowiedzieć się, jak obliczyć ROI i jak wykorzystać go do poprawy rentowności swojej firmy.

 

Co to jest ROI i po co się go liczy?

Wskaźnik ROI to jedno z najważniejszych pojęć finansowych, które każdy marketer, inwestor czy biznesmen powinien znać. Jest to miara wykorzystywana do oceny efektywności inwestycji. Innymi słowy - ROI to wskaźnik, który pozwala zmierzyć, jaki zwrot przyniosły dane nakłady (inwestycja). 

Dzięki takim danym możesz stwierdzić jak dobrze - lub jak źle - dana inwestycja działa w porównaniu do innych inwestycji. ROI jest zatem doskonałym sposobem oceny skuteczności działań marketingowych. Pomaga zrozumieć, które kampanie przynoszą najwięcej wartości, a które są mniej efektywne. To z kolei pozwala zoptymalizować budżet marketingowy i skupić się na najbardziej dochodowych działaniach.

 

Jak obliczyć ROI?

Wskaźnik ROI przedstawia się w wartościach procentowych. Obliczanie wskaźnika ROI jest stosunkowo proste i opiera się na jednej podstawowej formule. Do obliczenia ROI wzór podany niżej sprawdza się za każdym razem:

ROI = (ZYSK Z INWESTYCJI - KOSZT INWESTYCJI) / KOSZT INWESTYCJI * 100%

Zysk z inwestycji to suma, którą otrzymujesz z inwestycji. Na przykład, jeśli zainwestujesz w reklamę, która generuje 10 000 zł sprzedaży, to Twoim zyskiem z inwestycji jest 10 000 zł.

Koszt inwestycji to suma, którą wydałeś na inwestycję. Jeżeli na przykład na tę reklamę wydałeś 2000 zł, to Twój koszt inwestycji to 2000 zł.

Wstawiając te liczby do formuły, otrzymasz: (10 000 zł - 2000 zł) / 2000 zł * 100% = 400%. Oznacza to, że na każdy wydany złoty, zarabiasz 4 złote.

 

Porozmawiajmy o skutecznych rozwiązaniach marketingowych dla Twojej firmy

Wyślij briefa

 

Obliczanie ROI w narzędziach analitycznych i marketingowych

Ręczne obliczanie ROI może być czasochłonne, szczególnie jeśli masz wiele inwestycji do oceny. Możliwość precyzyjnego mierzenia i analizy wyników to jeden z największych atutów marketingu cyfrowego. Różne narzędzia analityczne i marketingowe oferują możliwość automatycznego obliczania ROI, co ułatwia monitorowanie skuteczności naszych działań.

Google Analytics

Google Analytics pozwala śledzić konwersje i przychody pochodzące z różnych kanałów ruchu, dzięki czemu z łatwością możesz obliczyć zwrot z inwestycji. Po prawidłowym skonfigurowaniu Google Analytics dostępne są szczegółowe raporty, które pomogą zrozumieć, jakie kanały marketingowe generują najwyższy ROI.

Facebook Ads Manager

Jeśli wykorzystujesz Facebook Ads do prowadzenia kampanii reklamowych, możesz skorzystać z Facebook Ads Manager do obliczenia ROI. W panelu narzędzia znajduje się zakładka "Raporty", która dostarcza precyzyjnych danych, niezbędnych do określenia wydajności Twoich kampanii.

CRM’y

Obliczanie ROI nierzadko umożliwiają także systemy CRM. Dzięki nim można monitorować dochód generowany przez różne działania marketingowe i sprzedażowe, a następnie porównać te wartości z kosztami tych działań. To pozwoli obliczyć ROI i zrozumieć, które strategie są najbardziej efektywne.

Pamiętaj jednak, że niezależnie od tego, które narzędzie wybierzesz, kluczowe jest prawidłowe ustawienie śledzenia konwersji i przypisywanie im odpowiednich wartości. Tylko wtedy będziesz mógł dokładnie obliczyć ROI i zrozumieć, które z Twoich działań są najbardziej opłacalne.

 

Weź ROI pod lupę

Chociaż ROI jest bardzo pomocnym wskaźnikiem, nie jest doskonały - może być mylący, jeśli nie uwzględnia się ukrytych kosztów, takich jak czas pracy czy koszty utrzymania. Wskaźnik nie uwzględnia też wahań zysku oraz sezonowości. Ponadto ROI może nie odzwierciedlać prawdziwej wartości długoterminowych inwestycji, które przynoszą zyski w dłuższej perspektywie.
 

Jak widzisz, ROI to niezwykle użyteczny wskaźnik, który pozwala firmom i inwestorom oceniać efektywność inwestycji. Dzięki temu pomaga zrozumieć, które projekty są najbardziej dochodowe. Mimo pewnych ograniczeń ROI jest niezbędnym wskaźnikiem dla każdego, kto chce podejmować świadome decyzje finansowe. Jeśli chcesz, by wskaźnik Twoich inwestycji marketingowych rósł w oczach, skontaktuj się z nami - pomożemy!

Wypełnij brief

Opowiedz nam o swoich potrzebach, skontaktujemy się z Tobą, by omówić możliwości współpracy i zaproponować darmową ofertę

Wypełnij brief
Korzystanie z witryny Feb.net.pl oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w Polityce plików cookies. Jeżeli nie akceptujesz polityki cookies prosimy o opuszczenie strony.