Eye tracking
Eye tracking jest metodą badawczą, która polega na badaniu ruchów gałek ocznych osoby obserwującej dany obiekt – na przykład stronę internetową. Dzięki niej możliwe jest określenie, na jakich dokładnie elementach obrazu badany koncentruje wzrok, czyli co najbardziej przyciąga jego uwagę.
Eye tracking w marketingu internetowym
Jak się okazuje, metoda ta znajduje bardzo ważne zastosowanie w marketingu internetowym. Wybierając pewną, reprezentatywną grupę ludzi do badań można sprawdzić, jakie będą reakcje odbiorców na witrynę WWW, umieszczone na niej reklamy, poszczególne elementy na stronie i wiele innych. Dzięki tej metodzie można na przykład dowiedzieć się, czy najważniejsze (z punktu widzenia sprzedawcy) elementy na stronie sklepu internetowego są odpowiednio widoczne. Pozwala ona dowiedzieć się również, czy umieszczona w witrynie reklama przyciąga wzrok potencjalnych klientów. Badania takie mogą zostać wykorzystane do ustalenia, czy wszystkie elementy projektu strony spełniają zakładane funkcje i ewentualnie, jak mogą zostać zmienione.
Czy metoda eye tracking jest skuteczna?
Metoda eye tracking jest w zasadzie podobna do wcześniejszych metod, które pozwalają na obserwowanie nie ruchów gałek ocznych, ale tego jak użytkownicy poruszają po stronie kursorem. Takie sposoby badania są przy tym znacznie tańsze i łatwiej dostępne. W praktyce jednak okazuje się, że ruchy kursorem nie zawsze odzwierciedlają dokładnie faktyczne zainteresowanie, a metoda eye tracking daje o wiele większą pewność.