Google Analytics 4 – konfiguracja e-commerce
Przychody i liczba transakcji to podstawowe informacje, które chce analizować każdy e-commerce. Dowiedz się, jak skonfigurować śledzenie tych danych w Google Analytics 4!
Śledzenie przychodów pozwala na monitorowanie efektywności kampanii marketingowych, optymalizację strategii sprzedażowych i zrozumienie, które produkty generują największe zyski. Z kolei liczba transakcji dostarcza cennych informacji o zachowaniach zakupowych użytkowników, co umożliwia lepsze dostosowanie oferty do potrzeb klientów.
Dzięki tym danym możesz podejmować świadome decyzje, które wpłyną na rozwój Twojego biznesu online.
Jeżeli jeszcze nie wiesz, jak zacząć zbierać tego rodzaju informacje, ten artykuł jest dla Ciebie!
Jednak zanim przejdziesz dalej, przeczytaj nasz poprzedni artykuł: Zdarzenia i konwersje w GA4
Znajdziesz w nim podstawową wiedzę, którą musisz posiadać, zanim zaczniesz tworzyć tagi w Google Tag Manager dla zdarzeń e-commerce.
Pomiar danych e-commerce
W świecie sprzedaży online wiedza jest kluczem do sukcesu. Dlatego właściwe śledzenie działań użytkowników w witrynie staje się niezbędne. Jednym z najpotężniejszych narzędzi do monitorowania ruchu i zachowań klientów jest Google Analytics 4. Jednakże, aby w pełni skorzystać z potencjału tej platformy, konieczne jest właściwe skonfigurowanie śledzenia e-commerce.
Dlaczego poprawna konfiguracja jest aż tak ważna? Poznaj kilka najważniejszych powodów!
Zrozumienie zachowań klientów
Śledzenie e-commerce w GA4 pozwoli Ci lepiej zrozumieć zachowanie klientów na Twojej witrynie. Dzięki temu możesz dowiedzieć się, jakie produkty przyciągają ich uwagę, jakie etapy procesu zakupowego mogą powodować rezygnację z zamówienia, oraz co skłania użytkowników do dokonywania zakupów.
Optymalizacja strategii marketingowej
Dzięki zgromadzonym danym możesz dokładnie ocenić skuteczność Twoich działań w ramach strategii marketingowej. Możesz sprawdzić, które kampanie generują najwięcej konwersji, a które są mniej skuteczne. To z kolei pozwoli Ci zoptymalizować działania, inwestując w te kanały, które przynoszą najlepsze rezultaty.
Personalizacja doświadczenia klienta
Śledzenie e-commerce w GA4 umożliwi Ci personalizację doświadczenia klienta. Dzięki zgromadzonym danym możesz lepiej zrozumieć preferencje i potrzeby użytkowników, co pozwoli Ci dostosować ofertę oraz komunikację do ich oczekiwań.
Mierzenie wartości klienta
Poprzez śledzenie danych e-commerce możesz dokładnie określić wartość klienta dla swojej firmy. Możesz sprawdzić, jakie produkty generują największy przychód, jak często użytkownicy dokonują zakupów, oraz jak długo pozostają z Tobą. To z kolei pozwoli Ci lepiej zarządzać zasobami oraz podejmować bardziej trafne decyzje biznesowe.
Warto zadbać o właściwe skonfigurowanie śledzenia e-commerce w Google Analytics 4, aby móc maksymalnie wykorzystać potencjał tego narzędzia i efektywnie zarządzać Twoim e-sklepem. To jednak wymaga wprowadzenia kilku zmian, często czasochłonnych.
Dowiedz się więcej na temat: Jak budować dodatkową wartość dla klienta sklepu internetowego?
Konfiguracja GA4 dla e-commerce
Odpowiednie skonfigurowanie śledzenia danych e-commerce w Google Analytics 4 jest kluczowe dla sukcesu sklepu online. W tym celu często wykorzystuje się Google Tag Manager - narzędzie pozwalające zarządzać tagami i śledzić zdarzenia na stronie internetowej. GTM ułatwia implementację kodu śledzenia e-commerce, zapewniając elastyczność w zarządzaniu tagami bez konieczności ingerencji w kod strony. Dzięki temu GTM staje się niezastąpionym narzędziem dla efektywnej konfiguracji usługi Google Analytics 4.
Data Layer
Zanim jednak przejdziesz do tworzenia tagów, upewnij się, że Twoja witryna posiada poprawnie utworzą zmienną warstwę danych. Stąd GTM będzie wyciągał dynamiczne parametry takie jak wartość zamówienia, nazwa produktu czy ID transakcji. Jeśli na poziomie konfiguracji zdarzeń i konwersji (nasz poprzedni artykuł z serii tworzenia usługi GA4), nie zainteresowałeś się Data Layer, teraz jest na to najwyższy czas.
Przydatna może być instrukcja od Google: https://developers.google.com/tag-platform/tag-manager/datalayer
Gotowe moduły platform e-commerce
Wyjątkiem od konieczności tworzenia tagów w Google Tag Manager jest posiadanie sklepu online, który stworzony jest na platformie e-commerce typu Shoper czy PrestaShop, a która posiada np. gotowe moduły. Szczęściarzami tu są właściciele sklepów internetowych, którzy zdecydowali się korzystać z Shopera – w tym przypadku wystarczy kilka kliknięć w panelu sklepu, a wszystkie dane e-commerce będą automatycznie pojawiać się w Google Analitycs 4. Śledzenie e-commerce dla większości najpopularniejszych platform można natomiast skonfigurować poprzez instalację płatnego modułu.
Zdarzenia e-commerce w Google Tag Manager
Jeśli jesteś zmuszony utworzyć tagi ręcznie, poniższa instrukcja powinna Ci pomóc!
Krok 1. Zmienne
Podobnie jak w przypadku zdarzeń niedotyczących e-commerce, musisz utworzyć zmienne, które będą odczytywać wartości dynamiczne parametrów w data layer, tj. nazwę produktu lub cenę. W tym celu w podglądzie musisz wykonać transakcję testową i sprawdzić jak wygląda kod, na podstawie którego utworzysz odpowiednie zmienne. Podobnie jak w przywoływanym już niejednokrotnie artykule dotyczącym konfiguracji zdarzeń, tworząc zmienną, musisz zwrócić uwagę na to, co jest nad parametrem, który chcesz wyłapać. Pamiętaj o używaniu kropek pomiędzy nazwami. Parametry, które powinieneś śledzić, to przede wszystkim:
-
waluta,
-
id transakcji,
-
kwota dostawy,
-
podatek,
-
nazwa produktu,
-
promocja,
-
i przede wszystkim wartość zamówienia.
Zamiast eventModel, tak jak jest przedstawione na zdjęciach, Ty możesz mieć w swojej warstwie danych e-commerce lub zupełnie inny parametr. Musisz wtedy zmienne dostosować do nazewnictwa w swoim data layer.
Krok 2. Reguły
Utworzenie reguły pozwoli Ci zdefiniować, w którym momencie tag ma się uruchomić. W przypadku śledzenia e-commerce regułą będzie zdarzenie niestandardowe, w którym musisz wpisać nazwę zdarzenia (event) ze zmiennej warstwy danych w Twojej witrynie. Podstawą jest zdarzenie złożenia zamówienia - purchase. Inne przykładowe:
-
dodanie do koszyka (add_to_cart),
-
dodanie metody płatności (add_payment_info),
-
dodanie metody dostawy (add_shipping_info),
-
rozpoczęcie składania zamówienia (begin_checkout),
-
zwrot (refund),
-
wyświetlenie karty produktu (view_item),
-
wyświetlenie kategorii produktów (view_item_list),
-
wyświetlenie koszyka (view_cart).
Aby śledzić wszystkie powyższe zdarzenia, możesz zrobić jedną zbiorczą regułę po to, by ograniczyć czas, jaki musiałbyś włożyć w całą konfigurację. W widoku tworzenia reguły, w polu dedykowanym dla nazwy zdarzenia, po pionowej kresce możesz wypisać nazwy wszystkich tych zdarzeń. Tag, do którego dodasz regułę, będzie wtedy uruchamiał się za każdym razem, gdy wychwyci którekolwiek z wymienionych zdarzeń, oczywiście rozróżniając je.
Krok 3. Tagi
Na tym etapie "skleja się" ze sobą utworzone zmienne i reguły. Podobnie jak regułę, dla wszystkich zdarzeń e-commerce możesz utworzyć jeden tag. Wystarczy, że w polu z nazwą zdarzenia dodasz wcześniej utworzoną regułę. Następnie jako parametry wpisz ich nazwy, które chcesz widzieć w raportach GA4, a jako wartości dobierz odpowiednie zmienne. Dzięki temu wraz ze zdarzeniem przesyłane będą do Analyticsa wszystkie najważniejsze dynamiczne informacje o zakupie.
Ostatnim krokiem jest przetestowanie tagu i opublikowanie go, a następnie odczekanie około 24 godzin aż zdarzenia pojawią się w GA4. Nie musisz oznaczać ich jako konwersje - purchase jest nią automatycznie, a reszta (np. dodanie do koszyka) nie jest aż tak ważna, chyba że uważasz inaczej lub potrzebujesz ich do optymalizacji kampanii Google Ads.
Potrzebujesz pomocy w konfiguracji GA4?
Wykonałeś wszystkie kroki z naszej instrukcji, a dane o przychodach wydają Ci się nieprawidłowe? Czasem najlepiej utworzone tagi lub najbardziej polecana wtyczka nie wystarczą i może być Ci potrzebna pomoc specjalisty, który połączy wszystkie kropki i wskaże dodatkowe błędy, których na pierwszy rzut oka nie widać. Na śledzenie danych często mogą mieć wpływ ustawienia, o których byś nawet nie pomyślał.
Nasz doświadczony zespół wie, na co w tej sytuacji zwrócić uwagę. Jeśli więc sprawdziłeś wszystko i już nie masz pomysłu, co może nie działać, napisz do nas!
Z tego artykułu dowiedziałeś się:
- Przychody i liczba transakcji to kluczowe dane, które każdy e-commerce powinien analizować, aby monitorować efektywność kampanii marketingowych i optymalizować strategię sprzedaży.
- Aby zacząć śledzenie e-commerce w GA4, niezbędne jest zapoznanie się z podstawową konfiguracją zdarzeń i konwersji oraz zrozumienie, jak działa warstwa danych (Data Layer).
- Google Tag Manager (GTM) jest narzędziem, które umożliwia elastyczne zarządzanie tagami i śledzenie zdarzeń bez konieczności modyfikacji kodu strony, co jest kluczowe dla poprawnej konfiguracji GA4.
- Dla sklepów internetowych na platformach takich jak Shoper czy PrestaShop dostępne są gotowe moduły, które znacznie ułatwiają proces integracji z GA4.
- Proces konfiguracji śledzenia e-commerce obejmuje tworzenie zmiennych, reguł oraz tagów, które pozwalają na przesyłanie danych do GA4 i monitorowanie kluczowych zdarzeń zakupowych.
autor artykułu
Ewelina Drożdż
PERFORMANCE SPECIALIST