Ignorowanie reklamy w Internecie - powody i rozwiązania
Nie widzą, nie słyszą… nie kupują! Dlaczego reklama czasem nie działa? Sprawdźmy!
Jaki stosunek mają Polacy do reklam w Internecie?
Stosunek Polaków do reklam doskonale obrazują wyniki badań opisane w raporcie e-commerce 2022. Wynika z niego, że aż 51% respondentów zapytanych, czy kupili produkt, na podstawie treści publikowanych w internecie, odpowiedziało twierdząco. A co z pozostałą połową? Dlaczego internauci ignorują wyświetlane reklamy, mimo że dobierane są na podstawie wyników ich wyszukiwań?
Z czego wynika ignorowanie reklam?
Pamiętasz początki Internetu? Reklamodawcy szturmem zdobyli wszystkie witryny i starali się maksymalnie zagospodarować nową powierzchnię. Z czasem banerów (często pstrokatych i męczących, a w mniemaniu ich twórców przyciągających uwagę) było tyle, że internauci chcieli jak najszybciej pozbyć się ich z pola widzenia i skupiali się tylko na odnalezieniu informacji, których poszukiwali. Takie zjawisko to tak zwane banner blindness.
Drugą przyczyną jest zbyt krótki okres uwagi. Jak wynika z badań, Google “Gen Z Trends & Insights” o Pokoleniu Z, młodzi ludzie poświęcają zaledwie kilka chwil na ocenianie czy treść jest przydatna. Jaki to czas? W porównaniu z nieco starszymi “Millenialsami”, którzy poświecają informacjom około 12 sekund, zainteresowanie u “Pokolenia Z” wynosi około 8 sekund.
Kolejną przyczyną mogą być natrętne, powtarzalne treści reklam pojawiające się po zakupach, czy w czasie researchu. Jak dowodzą badania przeprowadzone przez Gemius, aż 38% badanych wskazuje, że reklamy ich denerwują.
Jakie rozwiązania przyjąć?
Co możesz zrobić, by jednak zwrócić uwagę potencjalnego klienta? Oto kilka technik:
-
Questvertising: od słów “quest", czyli zadanie, oraz "advertising", czyli reklamowanie. Można by więc opisać to podejście jako reklamowanie poprzez stawianie zadań. To niejako wymuszenie uwagi i świadomego zrozumienia jej treści przez Użytkownika. Jak to działa? Zadaj odbiorcom w reklamie pytanie i zaznacz, że udzielenie odpowiedzi jest warunkiem koniecznym do otrzymania "nagrody", np. np. linku do interesującego artykułu czy oferty specjalnej. Taka forma jest o wiele bardziej przyjazna dla użytkownika, który mimo konieczność podjęcia pewnego wysiłku jest bardziej skłonny zaakceptować reklamę z pytaniem, niż wiele migających bannerów.
-
Stosuj krótkie, trafne przekazy, które zainteresują czytelnika. CTA to ważny element każdej reklamy! Przykłady skutecznego call to action znajdziesz w naszym artykule na ten temat.
-
Kontekst reklamy: to także niezwykle ważne. Warto rozważyć pokazanie reklam na przykład obok artykułów poradnikowych. Nie musisz ograniczać się do wpisów sponsorowanych. Masz do dyspozycji narzędzia i formaty, które wyświetlają się w dobrze dobranym kontekście tekstowym albo graficznym, w treściach, z którymi marki nie mają nic wspólnego.
-
Masz już odbiorców, którzy mieli kontakt z Twoją witryną? Ktoś kupił u Ciebie produkt, skorzystał z usługi albo chociaż włożył coś do koszyka? Zaproś go ponownie! Takie rozwiązania oferują szyte na miarę rozwiązania remarketingowe w kampaniach FaceAds, Google Ads czy Allegro Ads.
Przeanalizuj swoją stronę internetową pod kątem SEO za darmo!
Raport niesie jasny przekaz: konsumenci lubią robić zakupy przez internet, ponieważ jest to łatwe i bezpieczne. Jednak by reklama odniosła spodziewany skutek, musi także zostać dostosowana do zmieniających się potrzeb konsumentów. Jeśli potrzebujesz pomocy w stworzeniu skutecznej kampanii reklamowej, wyślij brief i sprawdź, co możemy dla Ciebie zrobić!