Retargeting
Definicja słowa retargeting – to reklama kierowana do osób, które już odwiedziły daną stronę, ale nie dokonały zakupu. Celem tej formy marketingu jest skłonienie klienta do powrotu na stronę i dokonania konwersji. Jest to niejako próba odzyskania ruchu, który już pozyskaliśmy do naszej witryny poprzez inne działania marketingowe, i uzyskania z niego właściwej korzyści, czyli sprzedaży towaru lub usługi.
Jak działa retargeting?
Działanie retargetingu opiera się na wyświetlaniu reklam naszego sklepu internetowego osobom, które już ten sklep odwiedzili. Reklamy te mogą opierać się na pixelach lub listach.
Pixel to drobny kod JavaScript umieszczany w kodzie naszej witryny. Pozwala on budować listę użytkowników, którzy ją odwiedzili, a nawet listę osób, które wykonały konkretną czynność, np. dodanie danego produktu do koszyka. Działanie opiera się o pliki cookie, które "upuszczają" użytkownicy, odwiedzając naszą stronę lub konkretną podstronę.
Z kolei działanie reklam z wykorzystaniem list opiera się na bazie danych, którą zbudował pixel. Reklama ma trafiać do konkretnej grupy użytkowników z tej bazy, np. osób, które dodały jakiś produkt do koszyka w ostatnich 30 dniach.
Cele retargetingu
Głównym celem retargetingu jest zwiększanie konwersji na danej witrynie. Jeśli np. naszą stronę odwiedza 1000 unikalnych użytkowników miesięcznie, a konwersja wynosi 3%, to pozyskujemy zaledwie 30 konwersji. Retargeting ma pomóc w zachęceniu tych użytkowników, którzy już odwiedzili naszą stronę, do dokonania finalnej konwersji.
Retargeting vs remarketing – różnice
Retargeting i remarketing to często używane zamiennie pojęcia, ale mają one różne fundamenty działania.
Retargeting to reklama skierowana do osób, które odwiedziły naszą witrynę, ale nie dokonały zakupu. Celem jest skłonienie tych użytkowników do powrotu na stronę i dokonania konwersji.
Natomiast remarketing to próba dokonania ponownej konwersji. Odbywa się to zwykle z wykorzystaniem adresu e-mail, ponieważ by dokonać zakupu, użytkownik musi założyć konto w danym sklepie internetowym, a przy tym często nieświadomie wyraża zgodę na działania marketingowe. Remarketing rozpoczyna się nawet tego samego dnia lub kilka dni później, oferując np. rabat na kolejne zakupy.
Mierzenie efektywności retargetingu
Do mierzenia efektywności retargetingu, czy innych reklam w Internecie, stosuje się wskaźniki KPI, czyli Kluczowe Wskaźniki Efektywności. Należą do nich m.in.:
- Ruch na stronie wyrażany jako liczba unikalnych odwiedzających (UV)
- Współczynnik konwersji (liczba konwersji/liczba UV * 100%)
- Koszt pozyskania jednej konwersji z danej jednostki reklamowej
- ROI (zwrot z inwestycji w daną jednostkę reklamową)
Wszystkie te wskaźniki i wiele więcej można uzyskać bezpośrednio w panelu klienta firmy reklamowej, np. Google Ads czy Facebook Ads.
Retargeting to potężne narzędzie marketingowe, które pozwala na efektywne angażowanie użytkowników, którzy już odwiedzili naszą stronę internetową. Dzięki niemu możemy zwiększać współczynnik konwersji i generować dodatkowe sprzedaże, nawet wśród tych klientów, którzy początkowo nie byli gotowi do zakupu.