bądź na bieżąco
Zapisz się do naszego newslettera BLOG’owego
Zgadzam się na otrzymywane komunikatów marketingowych drogą mailową od FEB

Czym jest SEO?!

Google
Dodano 03.06.2019

SEO jest złe, martwe, nie przynosi efektów, nie dotyczy mojej strony – opinii na ten temat jest tyle, ile osób je wypowiadających. Jak jest naprawdę? Czy rzeczywiście działania marketingowe w ramach SEO są takie złe i na celowniku Google?

SEO, czyli…?

SEO – (z ang. Search Engine Optimization - Optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych) to nic innego, jak optymalizacja pod kątem silnika wyszukiwarek. W większości przypadków mówi się o optymalizacji stron internetowych, pod kątem wyszukiwarki Google.

Na czym polega SEO?

Najprościej mówiąc, SEO to działania prowadzące do osiągnięcia przez dany serwis internetowy możliwie najwyższej pozycji w wynikach organicznych wyszukiwarek, w oparciu o interesujące frazy kluczowe. Jako że w Polsce najpopularniejszą wśród nich jest Google, proces optymalizacji odbywa się w oparciu o wytyczne dostarczane przez giganta z Mountain View.


SEO koncentruje się także na użytkownikach, jako że umożliwia im szybkie odnalezienie pożądanych treści. Webmasterzy, w oparciu o cyklicznie aktualizowane standardy Google, podnoszą jakość serwisów internetowych. W efekcie stają się one przyjazne zarówno internautom, jak i silnikom wyszukiwarek. Tę wzajemną zależność dobrze widać na przykładzie jednego z parametrów optymalizacji, tj. wagi strony. Im jest lżejsza, tym szybciej działa. Dla odbiorcy oznacza to, że szybciej odnajdzie poszukiwane informacje, dla Google – wydajniejsze gospodarowanie dostępną przestrzenią przeznaczoną na archiwizację stron www). Brzmi to abstrakcyjnie, gdyby pod uwagę wziąć pojedynczą stronę. Jednak, myśląc globalnie, skala problemu może być naprawdę duża.

SEO a pozycjonowanie

W zakresie marketingu w wyszukiwarkach internetowych, definicją, którą warto znać na równi z SEO jest pozycjonowanie. Czym różnią się między sobą? W teorii, SEO należy rozumieć jako„optymalizację serwisów”, pozycjonowanie natomiast jako„zdobywanie linków przychodzących do strony (backlinki) z innych stron”.

O ile SEO jest dobre, bo niesie wartość użytkownikom wyszukiwarki oraz korzyści dla samego Google, tak pozycjonowanie uważa się za ”sztuczne manipulowanie wynikami wyszukiwania”, a więc działanie niosące więcej szkód, niż pożytku.

Czy można pozycjonować strony?

Google zarabia na reklamach, które wyświetlane są m.in.: w wynikach wyszukiwania. Wniosek nasuwa się sam: ”Chcesz być pierwszy? Zapłać! W przeciwnym razie, optymalizuj stronę”. Sama optymalizacja stron to jednak za mało, dlatego do określania rankingu stron internetowych dodano dodatkowy czynnik rankingowy, czyli backlinki. Ich pozyskiwanie określa się terminem„pozycjonowanie”.

W tej sytuacji nie trudno było o konflikt interesów.

Choć na przestrzeni lat pozycjonerzy wypracowali szeroki wachlarz rozwiązań umożliwiających osiągnięcie wysokich pozycji w wyszukiwarkach, Google nie ustaje w wysiłkach, by przeciwdziałać tym praktykom. Walka trwa!

SEO dotyczy wszystkich stron w internecie – również Twojej

Można zrezygnować z SEO, poprzez blokowanie robotów Google (tak, aby nie mogły jej indeksować, tj. wyświetlać w naturalnych wynikasz wyszukiwania). Należy jednak znać konsekwencje. Najbardziej dotkliwą jest rezygnacja z głównego źródła wartościowego ruchu na stronę. To dobry moment, by zastanowić się, czy naprawdę warto oddawać korzystną pozycję w Google swojej konkurencji?

autor artykułu

Dominik Niedźwiecki
Specjalista ds. SEO

Korzystanie z witryny Feb.net.pl oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki. Więcej informacji można znaleźć w Polityce plików cookies. Jeżeli nie akceptujesz polityki cookies prosimy o opuszczenie strony.