Dlaczego w Google Analytics 4 brakuje danych demograficznych?
Dowiedz się, dlaczego dane demograficzne są poza zasięgiem i jak może to wpłynąć na Twoją strategię!
Zdarza się, że raporty Google Analytics 4 o użytkownikach, a konkretnie dotyczące szczegółowych danych demograficznych są puste. Przyczyn jest kilka i warto poznać je wszystkie, by zdefiniować źródło problemu – i skutecznie go rozwiązać.
Oczekujesz danych demograficznych w czasie rzeczywistym
Google Analytics 4 w porównaniu z Universal Analytics znacznie dłużej przetwarza dane gromadzone w raportach – niezależnie od ich rodzaju. Narzędzie potrzebuje nawet do 48 godzin, by udostępnić je do wglądu.
Witryna nie generuje dostatecznie dużego ruchu
Trudno określić, co Google Analytics rozumie poprzez wystarczającą liczbę użytkowników odwiedzających daną stronę internetową w ciągu dnia/tygodnia/miesiąca. Niemniej jednak jeśli w ciągu ostatnich 7 dni jest to zaledwie kilkaset osób, to istnieje prawdopodobieństwo, iż dane demograficzne nie będą dla niej dostępne.
Wówczas najlepszym rozwiązaniem jest opracowanie strategii dla szeroko rozumianej optymalizacji witryny, zorientowanej przede wszystkim na podniesieniu jej jakości – w taki sposób, by zaczęła generować większy ruch.
Nie włączyłeś funkcji Google Signals
Za obecność danych demograficznych, takich jak wiek, płeć, kraj, miasto, region, język, zainteresowania – w raporcie Atrybuty Użytkownika Google Analytics 4 odpowiada Google Signals. Jest to funkcja, która pozwala na gromadzenie w czasie rzeczywistym informacji na temat ścieżki konwersji w zależności od urządzeń, aplikacji i platform, z których korzysta użytkownik.
Chcesz wiedzieć więcej? Koniecznie przeczytaj artykuł: Google Signals. Co to jest i jakie korzyści przynosi?
W Google Analytics 4 funkcja Signals jest domyślnie wstrzymana, co w praktyce uniemożliwia gromadzenie danych demograficznych o użytkownikach.
Jak aktywować Google Signals?
-
Zaloguj się na koncie Google Analytics 4
-
Przejdź do zakładki Administracja.
-
W kolumnie Usługa kliknij Ustawienia danych.
-
Kliknij Zbieranie danych.
-
Przesuń suwak w prawo, aktywuj funkcję Signals.
-
Zaakceptuj regulamin.
Źródło: Google Analytics 4
UWAGA! Aktywna funkcja Google Signals nie gwarantuje dostępności danych demograficznych. Są one zbieranie, o ile użytkownik:
-
posiada konto Google,
-
jest zalogowany na koncie Google w czasie, kiedy przegląda Twoją witrynę,
-
na poziomie ustawień swojego konta Google włączył personalizację reklam.
Tag konfiguracyjny Google Analytics 4 jest negatywny
W sytuacji, kiedy Google Analytics 4 wdrożono na witrynę za pomocą narzędzia Google Tag Manager, zweryfikuj poprawność implementacji tagu konfiguracyjnego. Głównie pod kątem obecności parametru allow_google_signals oraz ustawionej dla niego wartości. False oznacza, że funkcja Google Signals jest nieaktywna, True – włączona.
Kod śledzenia Google Analytics 4 jest negatywny
W przypadku, kiedy GA4 został „wpięty” na witrynę inaczej niż za pośrednictwem GTM-a, poprawność wdrożenia wyżej wspomnianego parametru allow_google_signals możesz zweryfikować bezpośrednio w kodzie źródłowym. Powinien wyglądać w ten sposób:
Źródło: Konfiguracja Google Analytics 4 - Dokumentacja Google Dla Deweloperów
Jak uporać się z błędną konfiguracją tagu, czy kodu śledzenia? Zadbać, by wartość false parametru allow_google_signals występowała jedynie w sytuacji, kiedy użytkownik, po przejściu na witrynę, odrzucił pliki cookie; nie wyraził zgody na śledzenie.
Dlaczego nie widzisz danych demograficznych w raportach Google Analytics 4? Przyczyna może być banalna i wynikać z pominięcia – na etapie konfiguracji usługi – funkcji Google Signals. Bywa jednak, że dotyczy kwestii złożonych, jak poprawa (błędnie wdrożonego) tagu konfiguracyjnego GA4 w Google Tag Manager.
Chcesz dowiedzieć się, co jest konkretnym źródłem braku danych o użytkownikach odwiedzających Twoją witrynę? Pomożemy Ci to ustalić – skontaktuj się z nami!